Na de eerdere artikelen over de A, C en K-klasse tankers van Shell Tankers werd begin zeventiger jaren besloten tot de bouw van een aantal nieuwe schepen ter vervanging van de oudere schepen zoal de K-serie welke al zo’n kleine twintig jaar dienst deden en aan het einde kwamen van hun economische exploitatie. De vraag naar olieprodukten nam sterk toe en er was behoefte aan grotere schepen. Besloten werd een schip met een draagvermogen van 32.000 ton olie te laten ontwerpen. Deze tankers hadden uitsluitend op het achterschip een opbouw.
De
werf van Haugesund Makaniske Verksted te Haugesund, Noorwegen kreeg de opdracht
voor de bouw van negen zogenaamde F-schepen (bouwnummers 48 t/m 56).
Gegevens
van de F-klasse.
L X
B X D : 170,69 X 25,94 X 11,37 meter.
Tonnage
: 19.275 brt, 12.723 nrt en 32.230 dwt.
Machines
: twee 6 cyl. M.A.N. R6V52/55 dieselmotoren van 12.000 pk.
Snelheid
bedroeg 15 knopen per uur.
Fjordshell (bouwnummer 48)(IMO
7336771) febr.’74 opgeleverd aan A/S Shell Baatene te Noorwegen.
Dit
schip was afwijkend van de overige acht schepen. Ze werd aangepast aan de eisen
om in de Scandinavische wateren dienst te doen. Ze had een dek minder omdat ze,
conform de Noorse scheepvaartwet, met een kleinere bemanning mocht varen. Ze
was gepland om als “Faunus” in de vaart gebracht te worden maar haar naam werd
aangepast aan haar vaargebied. De overige acht schepen waren volledige
zusterschepen.
De Fulgur
(onder Nederlandse vlag) was het tweede schip welke werd opgeleverd in
oktober 1974 onder bouwnummer 49.
De Felania ( Nederland) was het derde
schip en werd in febr.1975 opgeleverd.
De Fusus (Engeland) werd de derde en kwam
in mei 1975 in de vaart.
De Felipes (Engeland) werd de vierde en
kwam in nov.1975 in de vaart.
De Ficus (Engeland) werd de vijfde en kwam
in febr. 1976 in de vaart.
De Flammulina (Engeland) werd de zesde en
kwam in april 1976 in de vaart.
De Fossarina (Nederland) werd de zevende
en kwam in okt.1976 in de vaart.
De Fossarus (Nederland) was de laatste uit deze serie en kwam in dec.76 in de
vaart.
Alle
acht schepen kwamen echter onder Liberiaanse vlag te varen maar werden beheerd
en bemand door Shell Tankers B.V.Nederland en Shell Tankers U.K.
De
officiële eigenaar was United States Trust Co. Monrovia, Liberia (Shell).
1) Fulgur (naamsein A8JB) in dienst van 1974 t/m 1990. IMO 7382548
L X B X D : 170,69 X 25,96 X 11,37 mt.
Tonnage : 19.274 brt, 12.718 nrt, 32.229 dwt.
van 1990-1993 verkocht aan Dan Merchant
Ltd.(eigenaars) Pacifica Ship Management
Singapore (beheer) vlag Bahamas en
herdoopt in Palma.
v.a. 1993 verkocht aan Nan Guang Maritime
Pte. Singapore en herdoopt in Ocean
Pearl.
2) Felania (naamsein A8OY) in dienst van 1975 t/m 1989. IMO 7382550
L X B X D : 170,69 X 25,96 X 11,37 mt.
Tonnage : 19.275 brt, 12.728 nrt, 32.229 dwt.
van 1989-1992 verkocht en herdoopt in Gefion Carbic Gefion Tank Owners Dk.
v.a. 1992
verkocht aan Nan Hua Maritime Pte. Singapore ,herdoopt in Ocean Amber .
3) Fossarina (naamsein 5MRZ) in dienst van 1976 t/m 1990. IMO 7382603
L X B X D : 170,69 X 25,96 X 11,37 mt.
Tonnage : 19.275 brt, 12.723 nrt, 32.723 dwt.
van 1990-1993 verkocht aan Dan Merchant
Ltd.(eigenaars) Pacifica Ship Mangement
Singapore (beheer) vlag Bahamas en
herdoopt in Pattaya.
v.a. 1993 verkocht aan Nan Hua Maritime
Pte. Singapore ,herdoopt in Ocean
Sapphire .
3) Fossarus (naamsein 6ZCM) in dienst van 1976 t/m 1990. IMO 7382615
L X B X D : 170,82 X 25,96 X 11,37 mt.
Tonnage : 19.275 brt, 12.723
nrt, 32.723 dwt.
van 1990-1994 verkocht Dan Merchant Ltd. (eigenaars) Pacifica Ship
Management
Singapore (beheer) vlag Bahamas en
herdoopt in Papua.
v.a. 1994
verkocht aan Nan Fang Maritime Pte. Ltd.Singapore ,herdoopt in Ocean Jewel .
1) Felipes (naamsein A8XS) in dienst van 1975 t/m 1989. IMO 7382574
L X B X D : 170,82 X 25,96 X 11,37 mt.
Tonnage : 19.275 brt, 12.723
nrt, 32.229 dwt.
van 1989-1992 verkocht en herdoopt in Gefion Pacific K/S Gefion Tank Owners
Dk.
v.a. 1993 verkocht aan Nan Hui Maritime
Pte. Ltd. (Ocean Tankers) Singapore en herdoopt
in Ocean
Onyx.
2) Ficus (naamsein ELJT) in dienst van 1975 t/m 1989. IMO 7282596
L X B X D : 170,69 X 25,96 X 11,37 mt.
Tonnage : 19.274 brt, 12.723
nrt, 32.229 dwt.
van 1989-1990 verkocht en herdoopt in Gefion Atlantic K/S Gefion Tank Owners
Dk.
van 1990-1992 verkocht en herdoopt in Sol Transport Solships A/S Noorwegen.
van 1992-1995 verkocht en herdoopt in Traveller Forus Tanks A/S & Brovig
& Parterns
Noorwegen.
van 1995-1998 verkocht en herdoopt in Sea Angel International Oil Tanking
Corp.Ltd./Eurasia Shipping &
Management Co. Panama.
van 1998 -2001 verkocht en herdoopt in Angel II Magna Care (eigenaars)
Sougerka
Maritime Group.
v.a. 2001 Astralia Euro Kegend SA Eldrima Maritime Enterprise SA
Op 13-01-2001 aanvang van de sloop te Alang, India.
3) Flammulina (naamsein ELZX) in dienst van 1976 t/m 1989. IMO 7382598
L X B X D : 170,69 X 26,00 X 11,37 mt.
Tonnage : 19.274 brt, 12.723
nrt, 32.229 dwt.
van 1976-1979 Flammulina Shell Tankers Londen U.K..
van 1979-1989 Flammulina Shell Tankers B.V. Nederland. (ELZX)
van 1989-1992 verkocht en herdoopt in Gefion Baltic K/S Gefion Tank Owners
Dk.
v.a. 1992 verkocht aan Nan Fang Maritime
Pte.Ltd. Singapore (Ocean Tankers) en
herdoopt in Ocean Opal
3) Fusus (naamsein A8TS) in dienst van 1975 t/m 1989. IMO 7382562
L X B X D : 170,69 X 25,96 X 11,36 mt.
Tonnage : 19.274 brt, 12.732
nrt, 32.400 dwt.
van 1989-1992 verkocht en herdoopt in Gefion Timor K/S Gefion Tank
Owners Dk.
v.a. verkocht aan Nan Guang Maritime Pte. Singapore (Ocean Tankers) en herdoopt in
Ocean Topaz .
Zowel
de schepen onder Engelse- als onder Nederlandse vlag werden in 1990 verkocht.
Ze hadden 25 Shell-dienstjaren achter de rug en miljoenen tonnen olieprodukten
vervoerd over de wereldzeeen.
Een
tweede groep van zes nieuwe Shell-tankers t.w. de “E”-klasse werden vanaf 1977
in dienst gesteld. De schepen waren min of meer gelijk aan de voorgaande
“F”-klasse qua tonnage en afmetingen. Van deze schepen kwam er geen onder
Nederlandse vlag te varen.
Toch
wil hieronder in het kort de schepen vermelden.
Gegevens
van de E-klasse.
L X
B X D : 169,30 X 26,07 X 10,92 meter. (holte 14,50 mt)
Tonnage
: 19.656 brt, 12.962 nrt en 30.990 dwt.
Machines
: 6 cyl. Sulzer 6RND76 dieselmotor van
12.000 pk.
Brandstofverbruik
: 36 ton per dag.
Bemanning
: 9 officieren en 14 mandschappen. (5 Nederlandse en 18 Indonesische).
Snelheid
bedroeg 14,5 knopen per uur.
Alle zes schepen werden op de werf van
St.Johns Shipbuilding & Drydock Ltd. Saint John, New Brunswick, Canada
gebouwd. (bouwnummers 1118 t/m 1123).
De
eerste vier schepen werden opgeleverd aan Shell Bermuda Overseas Ltd. en in
beheer bij Shell Tankers U.K.Ltd. (Britse vlag), de laatste twee bij Lepton
Shipping Corp. En in beheer bij Deutsche Shell Tanker G.m.b.H. (Liberiaanse
vlag).
1)
Erinna
(ELJF3) opgeleverd in okt. 1977 in dienst bij Shell van 1977 t/m 1989.
IMO 7429138
2)
Etrema
(ELJF4) opgeleverd in maart 1978 in diensttijd bij Shell van 1978 t/m 1989.
IMO 7504031
3)
Entalina
(ELNO9) opgeleverd in juli 1978 in diensttijd bij Shell van 1978 t/m 1990.
IMO 7504643
4)
Erodona
(ELNP2) opgeleverd in nov. 1978 in diensttijd bij Shell van 1978 t/m 1990.
IMO 7504055
5)
Ensis
(D5MJ) opgeleverd in jan. 1979 in dienstttijd bij Shell van 1979 t/m 1997.
IMO 7504067
6)
Elona
(D5OZ) opgeleverd in mei.1979 in diensttijd bij Shell van 1979 t/m 1995.
IMO 7504079
Een
derde groep van 4 “E”-klasse tankers werd gebouwd bij Mitsui Engineering &
Shipbuilding Co.Ltd. Chiba, Japan. (bouwnummers 1123 t/m 1126). Alle vier
schepen werden geregisteerd op Isle of Man en beheerd door Shell Tankers U.K.
Ltd.
Gegevens
van deze E-klasse. L X B : 169,47 X
25,91 meter.
Tonnage
: 19.763 brt, 11.520 nrt. en 31.375 dwt.
1)
Eburna
(GXDF) opgeleverd jan.1979 in diensttijd bij Shell van 1979 t/m 2000.
IMO 7612175
2)
Ervilia
(GXDM) opgeleverd juni 1979 in diensttijd bij Shell van 1979 t/m 2000.
IMO 7336771
3)
Euplecta
(GYEZ) opgeleverd jan.1980 in diensttijd bij Shell van 1980 t/m 2001.
IMO 7612199
4)
Ebalina
(GYAZ) opgeleverd mei.1980 in diensttijd bij Shell van 1980 t/m 1998.
IMO 7612204
Schepen
met een laadvermogen tot circa 30.000 ton werden hierna niet meer door Shell
Tankers besteld.
Aanvullende
gegevens en/of opmerkingen over de “F”-klasse schepen zijn altijd van harte
welkom op e-mail adres k.los@hetnet.nl
Koos
Los