De nieuwbouw van de Shell tankervloot in de jaren 1924-1940 (deel 2).

 

      In deel 1 is vooral de aandacht naar de C.S.M. en de N.I.T. uitgegaan omdat deze maatschappijen in de jaren

     1924-1931 nagenoeg alle nieuwbouw voor hun vloot toegewezen kregen. Ruim 40 nieuwe tankers werden toegevoegd aan hun vloot om aan de verhoogde vraag te voorzien. Maracaibo in Venezuela, was een van de belangrijkste oliegebieden uit die jaren. Als aanvulling dient nog vermeld te worden dat de N.I.T. nog een schip in die periode aan de vloot toevoegde echter van een andere klasse.

 

1)       Phobos 1926 (roepnaam PGSQ)  Diensttijd  1926-1940

Bouwer : N.S.M. Amsterdam (bouwnummer 181)

Tonnage : 7.412 brt., 4.234 nto. en 10.564 dwt.

L X B X D X H : 134,21 X 18,11 X 8,12 X 10,03 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In december 1926 in dienst gesteld.

1926-1940 Phobos N.I.T.M.

Op 20-03-’40 op een mijn gelopen en beschadigd.

Op 26-08-’40 tijdens de reparatie op de werf in Schiedam in beslag genomen.

1940-1944 Thann onder Duitse vlag.

Op 29-12-’44 in de Oostzee bij Dasserot op een mijn gelopen en gezonken.

 

Voor de N.V. Petroleum Mij. La Corona bleef uitbreiding van de vloot achterwege tot 1927. Een viertal schepen met een “M”-naam werden aan de vloot toegevoegd waarvan de Mitra uit 1912 overgedragen was door Anglo Saxon.

Deze vier schepen waren dus afwijkend van de nieuwbouw die v.a. 1931 voor “La Corona” plaats vond. Die nieuwbouw omvatte elf schepen van gelijke maten en tonnage. Het waren de eerste schepen binnen het “triple twelve” principe.( 12.000 ton dwt., 12 knopen en 12 ton brandstof per dag). In 1950 werden er nog vier M-schepen aan de vloot toegevoegd, dit waren de ex.Clausina, Carelia, Cymbula en Miralda.Voor die tijd waren het grote en snelle schepen met als negatief effect dat het belangrijke doelen waren voor de Duitse U-boten in W.O.II. Van de elf schepen werden er zes getorpedeerd in de periode 1940-1945. De onderstaande gegevens van de schepen 6 t/m 19 (inclusief de drie herdoopte C-schepen) betreffen de nieuwbouw M-klasse 1931-1938.

 

De basisgegevens van deze M-klasse luiden;

 

Lente over alles  147,22 mt, lengte tussen de loodlijnen 140,20 mt.

Breedte 17,86 mt, holte 10,36 mt, diepgang 8,36 mt.

Tonnage : 8.029 brt., 4.739 nto. en 12.403 dwt.

Bunkerinhoud 712 m3  Bemanning  51 man

Maximum A.P.K. bij 120 omwentelingen 3.500 en snelheid 12,5 knopen

1 schotse ketel 238 m2 V.O. 12,6 kg/cm2 druk

2 pompkamers, ladingleiding 204 mm

4 ladingpompen, elk 225 ton per uur 305 x 254 x 610 mm

stoomverwarming in alle ladingtanks 1 m2/24,3 m3

stoomankerspil Emerson Walker 52 mm ketting

stoomlieren John Lynn, 1 bij voormast 200 x 305 mm, 1 op achtermast  185 x 254 mm, 1 op kampagne 225 x 305 mm

stuurmachine stoom hydraulisch John Hastie

roer Star contra

klasse Lloyds 100 A 1 carrying petroleum in bulk

spantconstructie langs- en dwarsspanten gecombineerd

2 langsschotten, 21 ladingtanks lengte elk 12,5 mt.

Laadbomen 1 van 5 ton aan voor-en achtermast, 4 van 1 ton voor slangen.

Reddingboten 4 van 7,32 x 2,29 x 0.96 mt

Werkboot  1 van 5,49 x 1,80 x 0,71 mt.

 

Bemanning (na 1938) bestond uit 46 opvarenden uitgaande van een Nederlandse crew.

Samenstelling bemanning : gezagvoerder, 3 stuurlieden, 7 machinisten (w.o. 3 met 5de rang), 1 telegrafist, meestal

1 stuurmansleerling en  2 machinistenleerlingen, 1 timmerman, 1 bootsman, 1 kabelgast, 10 matrozen, 1 pompman,

1 donkeyman, 8 olielui, 1 hofmeester, 5 bedienden, 1 kajuitkok en 1 koksmaat.

Met Chinese scheepsgezellen kwamen er 4 kwartiermeesters bij en 1 aparte kok.

 

Elf  C- schepen uit die tijd  werden eveneens gebouwd op deze specificatie (zie nummers 20 t/m 30). Daarnaast nog ook een aantal andere schepen.

 

2)       Marpessa 1927 (roepnaam PFVE)  Diensttijd  1927-1957

Bouwer : R.D.M. Rotterdam (bouwnummer 098)

Tonnage : 7.408 brt., 4.237 nto. en 10.519 dwt.

L X B X D X H : 134,13 X 18,09 X 8,12  X 10,03 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In maart 1927 in dienst gesteld.

1927-1928 Marpessa  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1928-1955 Marpessa N.I.T.M.

1955-1957 Marpessa Shell Tankers N.V.

1957-1964 als opslaghulk in Colancha, Venezuela.

In 1964 gesloopt bij Simons in Nederland.

 

3)       Mitra 1912 (roepnaam PGAD)  Diensttijd  1928-1935

Bouwer : Swan Hunter Wigham Richardson Wallsend U.K. (bouwnummer 899)

Tonnage : 5,573 brt., 3.289 nto. en 8.250 dwt.

L X B X D X H : 123,87 X 15,61 X 8,76  X 9,14 mt.

Machines : Wallsend Slipway 2.300 pk. 

In juli 1912 in dienst gesteld.

1912-1928 Mitra  Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. U.K.

1928-1935 Mitra N.V. Petr.Mij. La Corona.

1935-1949 Libertador Estrella Mar.S.A.de Nav. Y Comercio Argentinie.

In november ’49 aanvang sloop te Buenos Aires.

 

De M-schepen van 12.000 ton bij N.V. Petroleum Mij. La Corona.

 

4)       Megara 1929 (roepnaam PGAC)  Diensttijd  1929-1958

Bouwer : Ateliers & Chantiers de la Seine Le Trait, Frankrijk  (bouwnummer 052)

Tonnage : 7.992 brt., 4.506 nto. en 11.495 dwt.

L X B X D X H : 129,03 X 19,87 X 8,23  X 10,06 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In mei 1929 in dienst gesteld.

1929-1939 Megara  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1953 Megara Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London

1953-1953 Megara Shell Tankers Ltd. London.

1953-1958 als depotschip te Gibraltar.

Op 28-08-’58 aanvang sloop te Malaga, Spanje.

 

5)       Mirza 1929 (roepnaam PGAB)  Diensttijd  1929-1957

Bouwer : Ateliers & Chantiers de la Seine Le Trait, Frankrijk  (bouwnummer 053)

Tonnage : 8.004 brt., 4.505 nto. en 11.469 dwt.

L X B X D X H : 134,11 X 19,87 X 8,23  X 10,06 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In december 1929 in dienst gesteld.

1929-1934 Mirza  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1934-1935 Descubridor Estrella Mar.S.A. de Nav. Y Comcerio Argentinie.

1935-1955 Mirza N.V. Petr.Mij. La Corona.

1955-1957 Mirza Shell Tankers N.V.

Op 31-05-’57 aanvang sloop te Hong Kong.

 

De nieuwbouw M-klasse.

 

6)       Magdala 1931 (roepnaam PFSP)  Diensttijd  1931-1945

Bouwer : C. van den Giessen Krimpen a/d IJssel  (bouwnummer 617)

Tonnage : 8.256 brt., 4.784 nto. en 12.623 dwt.

L X B X D X H : 137,88 X 18,89 X 8,46  X 10,38 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In september 1931 in dienst gesteld.

1931-1945 Magdala  N.V.Petr. Mij. La Corona.

Op 16-01-’45 vermist in konvooi, aangenomen wordt dat ze getorpedeerd is waarbij alle opvarenden om het leven kwamen.

 

7)       Manvantara 1931 (roepnaam PFTO)  Diensttijd  1931-1942

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 210)

Tonnage : 8.237 brt., 4.740 nto. en 12.610 dwt.

L X B X D X H : 137,36 X 18,89 X 8,46  X 10,49 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In december 1931 in dienst gesteld.

1931-1942 Manvantara  N.V.Petr. Mij. La Corona.

Op 13-02-’42 getorpedeerd tijdens een Japanse luchtaanval.

 

8)        Macuba 1931 (roepnaam PFSB)  Diensttijd  1931-1957

Bouwer : P.Smit Rotterdam  (bouwnummer 469)

Tonnage : 8.249 brt., 4.684 nto. en 12.609 dwt.

L X B X D X H : 142,41 X 18,91 X 8,40  X 10,39 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In juni 1931 in dienst gesteld.

1931-1955 Macuba  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1957 Macuba Shell Tankers N.V.

Op 27-06-’57 aanvang sloop te Hamburg.

 

9)       Murena 1931 (roepnaam PGBM)  Diensttijd  1931-1960

Bouwer : Burgerhout Rotterdam  (bouwnummer 124)

Tonnage : 8.252 brt., 4.782 nto. en 12.630 dwt.

L X B X D X H : 142,59 X 18,89 X 8,08  X 10,39 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In juni 1931 in dienst gesteld.

1931-1955 Murena  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1957 Murena Shell Tankers N.V.

Op 13-07-’57 aanvang sloop te Hong Kong.

 

10)    Maja 1931 (roepnaam PFTA)  Diensttijd  1931-1939

Bouwer : C. van den Giessen Krimpen a/d IJssel  (bouwnummer 618)

Tonnage : 8.256 brt., 4.784 nto. en 12.623 dwt.

L X B X D X H : 137,36 X 18,89 X 8,36  X 10,38 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In november 1931 in dienst gesteld.

1931-1939 Maja  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1945 Maja Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London.

Op 15-01-’45 getorpedeerd door U-1055 in de Ierse Zee.

 

 

11)    Malvina 1932 (roepnaam PFTE)  Diensttijd  1932-1960

Bouwer : Wilton-Fijenoord Rotterdam  (bouwnummer 320)

Tonnage : 8.245 brt., 4.782 nto. en 12.658 dwt.

L X B X D X H : 142,65 X 18,89 X 8,40  X 10,39 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In januari 1932 in dienst gesteld.

1932-1955 Malvina  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1957 Malvina Shell Tankers N.V.

In 1960 gesloopt in Japan.

 

12)    Mamura 1932 (roepnaam PFTI)  Diensttijd  1932-1942

Bouwer : Wilton- Fijenoord Rotterdam  (bouwnummer 321)

Tonnage : 8.245 brt., 4.783 nto. en 12.645 dwt.

L X B X D X H : 137,36 X 18,89 X 8,40  X 10,38 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In januari 1932 in dienst gesteld.

1932-1942 Mamura  N.V.Petr. Mij. La Corona.

Op 26-02-’42 getorpedeerd door de U-504.

 

13)    Merula 1932 (roepnaam PFYU)  Diensttijd  1932-1942

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 211)

Tonnage : 8.228 brt., 4.740 nto. en 12.635 dwt.

L X B X D X H : 137,51 X 18,89 X 8,40  X 10,41 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In april 1932 in dienst gesteld.

1932-1942 Merula  N.V.Petr. Mij. La Corona.

Op 13-02-’42 getorpedeerd in de Javazee.

 

14)    Macoma 1936 (roepnaam PFRR)  Diensttijd  1936-1959

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 235)

Tonnage : 8.069 brt., 4.714 nto. en 12.163 dwt.

L X B X D X H : 147,22 X 18,09 X 8,36  X 10,40 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In mei 1936 in dienst gesteld.

1936-1936 Macoma B.P.M.

1936-1944 Macoma  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1944-1946 Macoma (MAC) Merchant Aircraft Carrier M.O.W.T.

1946-1955 Macoma  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1959 Macoma Shell Tankers N.V.

Op 04-12-’59 aanvang sloop te Hong Kong.

N.B. De Macoma was het 100ste schip in Nederland gebouwd voor de Shell !

 

15)    Miralda 1936 (roepnaam PFUO)  Diensttijd  1936-1939

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 236)

Tonnage : 8.034 brt., 4.622 nto. en 12.050 dwt.

L X B X D X H : 147,22 X 18,09 X 8,36  X 10,40 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In juli 1936 in dienst gesteld.

1936-1939 Miralda  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1943 Miralda Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London (roepnaam GTGQ)

1943-1946 Miralda (MAC8) Merchant Aircraft Carrier M.O.W.T.

1946-1956 Marisa  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1960 Marisa Shell Tankers N.V.

Op 21-07-‘60 aanvang sloop te Hong Kong

 

16)    Marisa 1937 (roepnaam PFUI)  Diensttijd  1937-1941

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 242)

Tonnage : 8.034 brt., 4.740 nto. en 12.050 dwt.

L X B X D X H : 141,04 X 18,05 X 8,36  X 10,26 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In maart 1937 in dienst gesteld.

1937-1941 Marisa  N.V.Petr. Mij. La Corona.

 Op 16-05-’41 getorpedeerd door U-107.

 

17)    Metula 1938 (roepnaam PFZD )  Diensttijd  1950-1958

Bouwer : R.D.M. Rotterdam  (bouwnummer 205)

Tonnage : 8.101 brt., 4.623 nto. en 12.035 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In oktober 1938 in dienst gesteld.

1938-1939 Clausina  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1950 Clausina Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London.

1950-1955 Metula N.V. Petr. Mij. La Corona.

1955-1958 Metula Shell Tankers N.V.

Op 22-06-’58 aanvang sloop te Osaka, Japan.

 

18)    Myonia 1938 (roepnaam PGBZ )  Diensttijd  1950-1957

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 267)

Tonnage : 8.033 brt., 4.727 nto. en 12.046 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In juli 1938 in dienst gesteld.

1938-1939 Cymbula  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1950 Cymbula Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London.

1950-1955 Myonia N.V. Petr. Mij. La Corona.

1955-1957 Myonia Shell Tankers N.V.

Op 22-09-’57 aanvang sloop te Hong Kong.

 

19)    Malea 1938 (roepnaam PFTF )  Diensttijd  1950-1960

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 266)

Tonnage : 8.001 brt., 4.618 nto. en 12.070 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In mei 1938 in dienst gesteld.

1938-1939 Carelia  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1950 Carelia Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London.

1950-1955 Malea N.V. Petr. Mij. La Corona.

1955-1960 Malea Shell Tankers N.V.

Op 18-02-‘60 aanvang sloop te Hong Kong.

 

20)    Marisa 1936 (roepnaam PFUO)  Diensttijd  1946-1960

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 236)

Tonnage : 8.034 brt., 4.622 nto. en 12.050 dwt.

L X B X D X H : 147,22 X 18,09 X 8,36  X 10,40 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 4.000 pk. snelheid 12 knopen.

In juli 1936 in dienst gesteld.

1936-1939 Miralda  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1943 Miralda Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London

1943-1946 Miralda (MAC8) Merchant Aircraft Carrier M.O.W.T.

1946-1956 Marisa  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1960 Marisa Shell Tankers N.V.

Op 21-07-‘60 aanvang sloop te Hong Kong

 

De C-schepen van 12.000 ton bij N.V. Petroleum Mij. La Corona.

 

21)    Carelia 1938 (roepnaam PDJA )  Diensttijd  1938-1960

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 266)

Tonnage : 8.001 brt., 4.618 nto. en 12.070 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In mei 1938 in dienst gesteld.

1938-1939 Carelia  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1950 Carelia Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London. (roepnaam GTGK)

1950-1955 Malea N.V. Petr. Mij. La Corona. (roepnaam PFTF)

1955-1960 Malea Shell Tankers N.V.

Op 18-02-‘60 aanvang sloop te Hong Kong.

 

22)    Chama 1938 (roepnaam PDJZ )  Diensttijd  1938-1939

Bouwer : R.D.M. Rotterdam  (bouwnummer 204)

Tonnage : 7.238 brt., 4.721 nto. en 12.025 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,05 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In december 1938 in dienst gesteld.

1938-1939 Chama  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1941 Chama Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London.

Op 25-03-’41 getorpedeerd door de U-97 bij Ierland..

 

23)    Clausina 1938 (roepnaam PDKT )  Diensttijd  1938-1939

Bouwer : R.D.M. Rotterdam  (bouwnummer 203)

Tonnage : 8.101 brt., 4.623 nto. en 12.035 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In oktober 1938 in dienst gesteld.

1938-1939 Clausina  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1950 Clausina Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London. (roepnaam GTGW)

1950-1955 Metula N.V. Petr. Mij. La Corona.

1955-1958 Metula Shell Tankers N.V.

Op 22-06-‘58 aanvang sloop te Osaka, Japan.

 

24)    Clea 1938 (roepnaam PDKV )  Diensttijd  1938-1939

Bouwer : R.D.M. Rotterdam  (bouwnummer 198)

Tonnage : 7.987 brt., 4.764 nto. en 12.034 dwt.

L X B X D X H : 141,12 X 18,05 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In oktober 1938 in dienst gesteld.

1938-1939 Clea  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1941 Clea Anglo Saxon Oil Comp. Ltd. London.

Op 13-02-’41 getorpedeerd door U-96.

 

25)    Cleodora 1939 (roepnaam PDKX )  Diensttijd  1939-1960

Bouwer : Kon. Mij. De Schelde Vlissingen  (bouwnummer 206)

Tonnage : 7.996 brt., 4.226 nto. en 12.043 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,05 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In juli 1939 in dienst gesteld.

1938-1955 Cleodora  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1960 Cleodora Shell Tankers N.V.

In mei ‘60 aanvang sloop te Hong Kong.

 

26)    Coryda 1938 (roepnaam PDMF )  Diensttijd  1938-1959

Bouwer : R.D.M. Rotterdam  (bouwnummer 202)

Tonnage : 8.055 brt., 4.727 nto. en 12.034 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In augustus 1938 in dienst gesteld.

1938-1940 Coryda  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1940-1946 Schlettstadt in beslag genomen door Duitsland.

1946-1955 Coryda N.V. Petr. Mij. La Corona.

1955-1959 Coryda Shell Tankers N.V.

Op 08-12-‘59 aanvang sloop te Hong Kong.

 

27)    Cymbula 1938 (roepnaam PDMV )  Diensttijd  1938-1939

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 267)

Tonnage : 8.033 brt., 4.727 nto. en 12.046 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In juli 1938 in dienst gesteld.

1938-1939 Cymbula  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1950 Cymbula Aglon Saxon Oil Comp. Ltd. London. (roepnaam GTGV)

1950-1955 Myonia N.V. Petr. Mij. La Corona.

1955-1957 Myonia Shell Tankers N.V.

Op 22-09-‘57 aanvang sloop te Hong Kong.

 

28)    Ceronia 1939 (roepnaam PDJW )  Diensttijd  1939-1961

Bouwer : Wilton Schiedam  (bouwnummer 665)

Tonnage : 8.096 brt., 4.621 nto. en 12.083 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : MAN-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In april 1939 in dienst gesteld.

1939-1955 Ceronia  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1961 Ceronia Shell Tankers N.V.

In 1961 gesloopt te Hong Kong.

 

29)    Cistula 1939 (roepnaam PDKL )  Diensttijd  1939-1961

Bouwer : Wilton Schiedam  (bouwnummer 666)

Tonnage : 8.101 brt., 4.648 nto. en 12.030 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In mei 1939 in dienst gesteld.

1939-1955 Cistula  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1961 Cistulia Shell Tankers N.V.

In 1961 gesloopt te Hong Kong.

 

30)    Clavella 1939 (roepnaam PDKR )  Diensttijd  1939-1960

Bouwer : Kon. Mij. De Schelde Vlissingen  (bouwnummer 211)

Tonnage : 8.102 brt., 4.648 nto. en 12.025 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In juli 1939 in dienst gesteld.

1939-1955 Clavella  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1960 Clavella Shell Tankers N.V.

In september 1960 gesloopt te Inverkeithing.

 

31)    Corilla 1939 (roepnaam PDLL )  Diensttijd  1939-1960

Bouwer : Wilton Schiedam  (bouwnummer 664)

Tonnage : 8.101 brt., 4.648 nto. en 12.025 dwt.

L X B X D X H : 147,32 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : MAN-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In februari 1939 in dienst gesteld.

1939-1955 Corilla  N.V.Petr. Mij. La Corona.

Op 02-02-’42 getorpedeerd door U-751, de bemanning wist het schip te behouden.

1955-1960 Corilla Shell Tankers N.V.

In 1960 gesloopt te Hong Kong.

 

De overige schepen van 12.000 ton bij N.V. Petroleum Mij. La Corona.

 

32)    Gadila 1935 (roepnaam PEFM )  Diensttijd  1935-1957

Bouwer : Howaltswerke A.G. Kiel  (bouwnummer 732)

Tonnage : 8.068 brt., 4.762 nto. en 12.060 dwt.

L X B X D X H : 147,24 X 18,09 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : MAN-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In april 1935 in dienst gesteld.

1935-1944 Gadila  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1944-1946 Gadila als MAC (Merchant Aircraft Carrier).

1946-1955 Gadila  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1957 Gadila Shell Tankers N.V.

Op 30-11-’57 aanvang sloop te Hong Kong.

 

33)    Genota 1935 (roepnaam PEHL )  Diensttijd  1935-1942

Bouwer : Deutsche Werft Hamburg  (bouwnummer 156)

Tonnage : 7.987 brt., 4.754 nto. en 12.110 dwt.

L X B X D X H : 141,12 X 18,05 X 8,38  X 10,29 mt.

Machines : MAN-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In april 1935 in dienst gesteld.

1935-1942 Genota  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1942-1942 Ose in beslag genomen door Japan tijdens de reis van Geraldton naar Abadan.

Op 30-03-’42 door US vliegtuigen bij de Palao-eilanden tot zinken gebracht.

 

34)    Perna 1935 (roepnaam PGSB )  Diensttijd  1935-1960

Bouwer : Odense Staalskibvaerft Odense Dk.  (bouwnummer 054)

Tonnage : 7,984 brt., 4.748 nto. en 12.220 dwt.

L X B X D X H : 147,24 X 17,89 X 8,36  X 10,26 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In maart 1935 in dienst gesteld.

1935-1940 Perna  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1940-1946 Forbach in beslag genomen door Duitsland.

1946-1955 Perna  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1960 Perna Shell Tankers N.V.

Op 18-01-‘60 aanvang sloop te Hong Kong.

 

35)    Rapana 1935 (roepnaam PGYM )  Diensttijd  1935-1939

Bouwer : Wilton-Fijenoord Schiedam  (bouwnummer 654)

Tonnage : 8.060 brt., 4.754 nto. en 12.200 dwt.

L X B X D X H : 146,61 X 18,09 X 8,34  X 10,26 mt.

Machines : MAN-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In mei 1935 in dienst gesteld.

1935-1939 Rapana  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1943 Rapana Anglo-Saxon Oil Comp. Ltd. London.

1943-1946 Rapana als MAC 9 M.O.W.T.

1946-1955 Rotula  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1958 Rotula Shell Tankers N.V.

In jan.’58 aanvang sloop te Osaka, Japan.

 

36)    Rotula (2) 1935 (roepnaam PGYM )  Diensttijd  1946-1958

Bouwer : Wilton-Fijenoord Schiedam  (bouwnummer 654)

Tonnage : 8.060 brt., 4.754 nto. en 12.200 dwt.

L X B X D X H : 146,61 X 18,09 X 8,34  X 10,26 mt.

Machines : MAN-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In mei 1935 in dienst gesteld.

1935-1939 Rapana  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1939-1943 Rapana Anglo-Saxon Oil Comp. Ltd. London. (roepnaam GTGS)

1943-1946 Rapana als MAC 9 M.O.W.T.

1946-1955 Rotula  N.V.Petr. Mij. La Corona. (roepnaam PHET)

1955-1958 Rotula Shell Tankers N.V.

In jan.’58 aanvang sloop te Osaka, Japan.

 

37)    Sunetta 1935 (roepnaam PHUW )  Diensttijd  1935-1962

Bouwer : R.D.M. Rotterdam  (bouwnummer 186)

Tonnage : 7.987 brt., 4.764 nto. en 12.248 dwt.

L X B X D X H : 147,22 X 18,09 X 8,36  X 10,29 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In februari 1935 in dienst gesteld.

1935-1955 Sunetta  N.V.Petr. Mij. La Corona.

1955-1962 Sunetta Shell Tankers N.V.

Op 25-01-’62 aanvang sloop te Rotterdam.

 

38)    Rotula (1) 1935 (roepnaam PHES )  Diensttijd  1935-1941

Bouwer : N.S.M. Amsterdam  (bouwnummer 231)

Tonnage : 7.981 brt., 4.747 nto. en 12.241 dwt.

L X B X D X H : 146,61 X 18,09 X 8,34  X 10,26 mt.

Machines : Werkspoor-diesel 8 cil. 3.500 pk. snelheid 12 knopen.

In mei 1935 in dienst gesteld.

1935-1941 Rotula  N.V.Petr. Mij. La Corona.

In maart ’41 tijdens Duitse luchtaanval in St.George Channel tot zinken gebracht.

 

Hiermede zijn alle “triple twelve” schepen onde Nederlandse vlag behandeld. In deel 3 uit deze serie over nieuwbouw bij de Shell in de jaren 1942-1940 worden o.a. de E-schepen omschreven.

 

Opgesteld door Koos Los. Aanvullingen en/of rectificaties en eventueel foto’s naar mailadres k.los@hetnet.nl