ms Vulcanus

Gastenboek - voeg een bericht toe

Naam: (berichten zonder afzender worden niet geplaatst)
E-mail adres:
E-mail controle:
Bericht:
Antispam:Hoeveel is 5 maal 2 plus 5 ? (nodig om robots te weren)

Gastenboek berichten (25)


Naam:Frans Cremer
Datum:2018-02-27 17:01:21
Email:franscremer@hotmail.com
Bericht:ook ik heb de aller eerste reis van de MS.Crania mee gemaakt.Ik was toen 15 jaar oud en ging mee als pantry boy.
de eerste 2 wwk. was ik zeeziek.Veel hulp heb ik toen gehad van Jan Grunt, hutbediende,Koos Baelaan ,salonbediende. Ik was zo groen als gras en heb alles van het leven in een jaar moeten leren. Zolang duurde de eerste reis.
We hadden een hoofdwerktuigkundige die had zijn vrouw mee genomen onder de noemer dat de reis maar 2 mnd. zou duren.
Wehadden een baas timmerman aan boord die kon overal muziek uithalen, op een een tuinslang blies hij het wilhelmus.
De kapt. was verschrikkelijk nauw gezet, iedere week inspectie met de eerste stuurman en de chef hofmeester. De eerste stuurman had dan witte handschoentjes aan en veegde over alle buizen om te kijken of er geen stof op lag. Zelf moest ik bij de kapt. komen hij vroeg of ik mijn bed wel had opgemaakt want er zaten kreukels in het laken.
Zaterdagsavond,s was er altijd schootan bij de chef kok in de hut. zo zijn er nog heel veel herinneringen aan de MS.Crania ondermeer hoe Sam de pompman op een akelige manier van boord is gegaan.

Naam:kolbrink
Datum:2018-02-20 16:32:12
Email:ajhkolbrink@gmail.com
Bericht:zoektocht

Naam:Ton Henskes
Datum:2017-11-26 20:33:08
Email:a.m.henskes@kpnmail.nl
Bericht:Even ter aanvulling. Het verhaal "Vogels en douane" slaat 100% op Piet Schaap. Whisky is later zoekgeraakt in de Rotterdamse haven. Piet Schaap is in het harnas overleden op de L'interpeche, de ex Walvisvaarder Suiderkruis als kaptein. Varen was zijn lust en leven. In het Shellblad staat stond ook nog het verhaal " Het schaap met de vijf poten". Groet Ton

Naam:Ton Henskes
Datum:2017-11-26 20:32:01
Email:a.m.henskes@kpnmail.nl
Bericht:Even ter aanvulling. Het verhaal "Vogels en douane" slaat 100% op Piet Schaap. Whisky is later zoekgeraakt in de Rotterdamse haven. Piet Schaap is in het harnas overleden op de L'interpeche, de ex Walvisvaarder Suiderkruis als kaptein. Varen was zijn lust en leven. In het Shellblad staat stond ook nog het verhaal " Het schaap met de vijf poten". Groet Ton

Naam:A.M.Henskes
Datum:2017-11-26 12:27:00
Email:a.m.henskes@kpnmail.nl
Bericht:L.s. Ben via shellsite op cnooks gekomen. Ben de stiefzoon van Piet Schaap. Zelf swtk, de opleiding oa gedaan op zeevaartschool te Rotterdam. Hier was Cees Kant de directeur. Piet Schaap en Cees Kant waren goede vrienden. Nu kreeg ik wel enkele oorlogsverhalen te horen, maar ik ben belangstellend naar de 2e WO geschiedenis van Piet en Cees. Heeft u nog gegevens op welke schepen zij in die tijd hebben gevaren en wat de lotgevallen waren. Met de meest vriendelijke groet . Ton Henskes

Naam:dirk huisman
Datum:2017-07-22 11:05:22
Email:dhuisman14@hotmail.com
Bericht:geachte heren. 22 juli 2017.

de vraag is aan u of dat het mogelijk is wat scheepsfoto;s van de schepen van.
deze rederij shell te zenden voor mij scheepsfoto hobbij.
mag ook een tafelvlaggetje en wat folders zijn.
hier voor hartelijk dank.

het adres is d.huisman.
smaragdstraat 40.
6713-tj-ede.

Naam:Henk Kerkhof
Datum:2017-03-24 19:18:00
Email:nylon@planet.nl
Bericht:Op 30 mei 2016 heb ik in het kort het verhaal gedaan van de aanvaring van de CSM'er ss Rufina met de Noorse tanker Thorun. Voor de bemanningen en beide schepen met rampzalig gevolg. (Zie gastenboek van voornoemde datum)

Bijna 60 jaar later bracht het toeval mij in contact met de in het verhaal genoemde 1e stuurman (later kapitein) Kramer, die liefdevol werd verzorgd in de dementenafdeling van Verzorghuis Nicolaas in Lutjebroek. Bijna elke dag maakte ik even een praatje met hem. Zijn geest was helaas niet meer in staat beelden van de ramp en zijn rol daarin op te roepen, maar als ik over de "vaart" begon, begonnen zijn ogen toch op te lichten. Eergisteren kwam het moment dat voor hem "drie rondjes om de mast" gemaakt moest worden.

Er is een Schell Tanker zeeman van de oude stempel, hij was 96, heengegaan. Alle nukken van de zee te hebben meegemaakt, zal Neptunis zeker voor hem een mooi plaatsje gereserveerd hebben waar hij in vrede mag rusten.

Henk Kerkhof

Naam:Paul Smink
Datum:2017-03-12 14:53:00
Email:p.smink@home.nl
Bericht:Ook ik heb bij shell tankers gevaren, ik werkte in de kombuis van de Kaletia dat was in 1965. Ik bewaar goede herinneringen aan deze periode, verder heb ik ook bij Philips van Ommeren gevaren op tankers.

Ik groet u allen.

Naam:Rob Hoppel
Datum:2016-10-30 23:52:36
Email:ahoppel@sbcglobal.net
Bericht:Heeft iemand voor een redelijke prijs het boekje van de CSM te koop?

G.W. Bakker, 1962, Emmastad. De geschiedenis van de Curacaosche Scheepvaart Maatschappij. Verzendkosten extra natuurlijk. Indien in goede staat denk ik ong 30 euro.

Naam:Hennie Petersen
Datum:2016-10-28 23:39:13
Email:h.petersen1@ziggo.nl
Bericht:L.S.
Ik ben al geruime tijd op zoek naar foto's van de tewaterlating van H-serie en S-serie, gebouwd in Korea. Is er iemand of meerdere, die de nieuwe schepen hebben uitgehaald van de werf of waren betrokken bij het bouwtoezicht. Wie is in het bezit van dergelijke foto's en kan mij helpen of verder op weg helpen? Bij Shell en de werf lukt 't niet.

Zie Uw reactie(s) met belangstelling tegemoet.

Vr.gr. Hennie Petersen verzamelaar Nederlandse scheepvaart

Naam:Henk Kerkhof
Datum:2016-05-30 21:15:36
Email:nylon@planet.nl
Bericht:Een opmerkelijk verhaal wat jaren later een wonderlijk vervolg kreeg in de “Meerpaal”, een afdeling in een verpleeghuis.

Het verhaal begint in 1957. Als 3e scheepswerktuigkundige deed ik dienst op de “Rufina”, die tussen Curaçao en het Meer van Maracaïbo pendelde. Na op 13 mei 1957 4000 ton olie te hebben geladen, werd ’s avonds tegen zessen de terugreis naar Curaçao aanvaard. Bij het verlaten van het Meer van Maracaïbo en even voordat open zee werd bereikt, werd ik op de brug geroepen om een defect aan een navigatielicht te verhelpen. Daar mee bezig, drong het tot mij door dat de kapitein en de stuurman van de wacht erg onrustig werden. Enkele ogenblikken later zag ik de reden. Een tegemoet komende tanker die, als hij zijn koers niet zou veranderen, erop aankoerste dat een aanvaring tussen beide schepen niet zou uitblijven. Er verliepen spannende minuten, maar ondanks pogingen dit te voorkomen, ramden rond half acht de tankers elkaar. Er volgde een zware explosie en gelijktijdig zoefde een alles verzengende steekvlam over het voorschip van de “Rufina”. De gevolgen voor de beide schepen en opvarenden was rampzalig en voert hier te ver om te beschrijven. (zie het complete verhaal in “Dag meneer, koud hè, buiten”)

De dicht in de buurt varende dredger de “Sandpiper”, was getuige van de ramp en gelukkig duurde het niet lang dat de eerste stuurman en een bemanningslid van dit schip met een werkbootje langszij kwam om de zwaar gewonden, onder wie de kapitein, de tweede stuurman, acht matrozen en de niet gewonde bemanningsleden te redden. Op de tegenligger, wat de Noorse tanker “Thorun” bleek te zijn, werd onder meer een matroos vermist, die later dood aanspoelde op de Venezulaanse kust.
Van de op dat moment nog niet zinkende “Rufina”, bleven de eerste stuurman, de derde stuurman en ik, alle drie lichtgewond, en de niets mankerende tweede werktuigkundige aan boord. Door niet zichtbare averij onder de waterlijn, maakte de” Rufina” aanvankelijk alleen slagzij, maar allengs verdween het voorschip onder water. Goed twee uur na de aanvaring met de Thorun, ging ze ten onder, alleen nog drijvend op de machinekamer en moesten ook mijn collega’s en ik het schip verlaten …..

Het leven nam zijn beloop en 58 jaar later bracht het lot mij naar Verpleeghuis Nicolaas in Lutjebroek, waar mijn vrouw in afdeling de DEEL liefdevol wordt verzorgd. Tijdens een van de bezoeken aan haar vertelde een verzorgster dat er in de “Meerpaal” ook iemand was die gevaren had. Ene meneer Kramer. De naam zei me niets, maar ik ging natuurlijk even bij hem buurten en mede door zijn toevallig aanwezige zoon, kwam ik er achter dat de mij onbekende meneer Kramer de eerste stuurman van de “Sandpiper” was, die bijna alle bemanningsleden van de “Rufina” van boord haalde! Hoe wonderlijk kan het gaan in het leven …..

Na een zeemansleven, waarvan vele jaren als kapitein, heeft die eerste stuurman van toen heel toepasselijk voor een zeeman, aangelegd in de “Meerpaal”. Uit respect voor zijn reddingsdaad 58 jaar geleden, heb ik zijn verzorgster gevraagd hem voortaan niet meer met meneer, maar met Kapitein Kramer aan te spreken.

(Oud-scheepswtk Henk Kerkhof)


Naam:Frans Willemse
Datum:2016-05-15 12:26:29
Email:frans.willemse@hetnet.nl
Bericht:En de link naar "Tussen Schip en Ka"

Frans

Naam:Frans Willemse
Datum:2016-05-15 12:22:54
Email:frans.willemse@hetnet.nl
Bericht: "Voortvarend" 50 jaar

Op 12 mei 1966 was de premiére van "Voortvarend" in het Lumiére-theater in Rotterdam.
Hier een terugblik met een artikel uit "Tussen Schip en Ka"
m vr gr
Frans Willemse

Naam:Frans Willemse
Datum:2016-04-17 10:46:02
Email:frans.willemse@hetnet.nl
Bericht:Foutje in bericht over "Voortvarend"
In Zweden werd tot 3 sept 1967 links gereden.
m vr gr
Frans

Naam:Frans Willemse
Datum:2016-04-09 14:14:19
Email:frans.willemse@hetnet.nl
Bericht:In 1965 is de Shelltankers promotiefilm "Voortvarend" uitgekomen.
Naast opnames van de Onoba komen er ook van de Acila,Arca en Atys in voor.
Pernis,Curacao,Kielerkanaal,Oostzee,Suezkanaal passeren de revue.
De filmers hadden banden met Bert Haanstra. Te zien in de opnames van de vliegende vis die verandert in dolfijnen en de tafeltennis smash in het breken van het ijs.
In Zweden wordt voor het laatste jaar nog links gereden

Link naar "Voortvarend": https://youtu.be/YDiCaK8Lfz8


Naam:Ed Vermeulen
Datum:2016-03-31 16:26:59
Email:edenmarty@hetnet.nl
Bericht:Waarde leden en bezoekers van de Cnook website
Bijzonder blij ben ik met het feit dat recentelijk vier door mij geschreven verhalen nu ook via uw mooie site te lezen en te bekijken zijn, t.w.Zeemanspot-Nationaal Steunfonds, Afscheid Requiem voor een vriend, Van Kompas naar Kansel en als laatste Varen in oorlogstijd. De verhalen zijn door mij met veel liefde geschreven. Ik hoop dat u ze met veel plezier en belangstelling zult lezen. Met vriendelijke groet Ed Vermeulen(1942)(oud)stuurman Van Nievelt, Goudriaan en Co's Stoomvaart Mij.(Nigoco)

Naam:Hans Koeman
Datum:2016-03-21 14:56:46
Email:webmaster@cnooks.nl
Bericht:Ons gastenboek is op 21 maart 2016 geïnfecteerd door een robot. Alle malafide berichten zijn inmiddels verwijderd en er is een Antispam controle vraag toegevoegd. Deze toont iedere keer een andere som. Robots kunnen die niet lezen en oplossen.

Naam:Janwillem Bouma
Datum:2015-08-29 00:19:47
Email:j.bouma@shell.com
Bericht:Het is 10 minuten na middernacht op 29 augustus 2015, de dag dat het 65 jarige lustrum van CNOOKS gevierd gaat worden. Namens het Bestuur van Stichting Shell Pensioenfonds en alle medewerkers van Shell Pensioenbureau Nederland BV wil ik u allen van CNOOKS van harte feliciteren met dit memorabele lustrum! Alsof we de pensionering van CNOOKS vieren. Still going very strong zou ik willen zeggen, dus die pensionering laten we nog even op zich wachten! De trots voor al het goede waar u en CNOOKS voor staan benoem ik later vandaag graag als we elkaar op de 'Majesteit' ontmoeten. Tot straks en een heel mooi lustrum en dag gewenst! Met vriendelijke groeten, Janwillem Bouma, algemeen directeur.

Naam:Ineke Smit
Datum:2015-07-07 17:37:33
Email:inekemontijn@planet.nl
Bericht:Met plezier het verhaal "Begrafenis op zee" gelezen.
De 2de wtk is mijn man, waar ik het verhaal ook van ken.

Naam:Gerhard Sloots
Datum:2015-05-21 13:15:18
Email:info@bootmodel.nl
Bericht:Bootmodel.nl levert handgemaakte modelschepen (www.bootmodel.nl) misschien bestaat er belangstelling voor een tanker van Shell, bijvoorbeeld de Kosicia.
Bij voldoende belangstelling laten wij er 10 bouwen. Kijk op onze website of breng een bezoekje aan onze winkel "Ten Anker" in Hattem. Groet, Gerhard Sloots

Naam:Edsel Martis
Datum:2015-05-11 16:57:30
Email:marec4636@gmail.com
Bericht:I need some information regarding the ship[tanker] Girotoma, as was a CSM (Curacaose Sheepvaart Maatschappij) tanker sailed between Curacao-Venezuela my father was a sailor on this ship between Approx'49-'53,his name is Ephraim E.Martis by now he is 81.


Best Regards,Edsel Martis

Naam:Peter Eccleson
Datum:2015-05-11 10:16:17
Email:peter.eccleson@live.co.uk
Bericht:Can you help? I am looking for infomation on Maarten Nicholaas Hoogerduijn who was an engineer on SS Liseta when she was torpedoed in Feb 1945.
Any information you have would be useful.

Naam:Hans Burger
Datum:2014-11-16 14:49:57
Email:j.burger8@chello.nl
Bericht:Ik heb in mijn bezit een scheepslogboek van tankschip J B August Kessler uit de periode oktober 1912 t/m
30 augustus 1913. Indien iemand geïnteresseerd is kan hij dit logboek bij mij ophalen. Gelieve een afspraak te maken via bovengenoemd e-mail adres.

Naam:Hans Koeman
Datum:2014-07-21 15:59:32
Email:webmaster@cnooks.nl
Bericht:Nieuw gastenboek is geopend