ss Kylix

Gastenboek - voeg een bericht toe

Naam: (berichten zonder afzender worden niet geplaatst)
E-mail adres:
E-mail controle:
Bericht:
Antispam:Hoeveel is 7 maal 3 plus 4 ? (nodig om robots te weren)

Gastenboek berichten (36)


Naam:Pieter van der Wal
Datum:2021-08-08 13:28:46
Email:p.van.der.wal@home.nl
Bericht:ik heb in de jaren 80 op de F-serie gevaren en prima naar mijn zin gehad, nu wil ik een draadmodel van zo'n F tanker laten maken, maar heb een algemeen plan of iets dergelijks nodig. wie kan en wil mij helpen. bijvoorbaat dank.
vriendelijke groet Pieter

Naam:Jaap Swart
Datum:2021-06-25 14:24:21
Email:jaap92264@gmail.com
Bericht:
Jaap Swart
14:19 (2 minuten geleden)
aan erikboer13

Beste Erik,
Ik las net over uw vraag op het CNOOKS internetplatform.
Mijn grootvader Jaap Swart sr. was de laatste gezagvoerder op dit schip.
Hij heeft het schip naar de sloop in Shanghai gevaren. Ik heb nog fotos van die tijd.
Zelf ben ik arts en tijdens een operatie een paar jaar geleden vroeg ik aan
een mevrouw Kessler of zij familie van JB was een van de oprichters van de SHELL. Zij antwoordde bevestigend. Hij ging nog zelf olie boren op Sumatra met expedities met paarden en ezels volgens mij.. Het was de kleindochter en ik was de eerste in 50 jaar die haar daarnaar gevraagd had. Ze woonde in Wassenaar.
Vriendelijke groet Jaap Swart jr.


Torpederen SS JB Aug. Kessler
- SS Kessler zou door Duitse U-boot (UC 28) zijn getorpedeerd, waarvan ik op internet geen bevestiging heb kunnen vinden. Is u bekend waar daarnaar nog verder gezocht kan worden -

- Tanker is toen niet gezonken, werd geboren en naderhand gerepareerd; bemanning in 2 sloepen in veiligheid gebracht. Aan boord was als lid v/d bemanning Theodorus Johannes van den Hoek (geb. 11-09-1893 te Kralingen), een neef van mijn grootmoeder.

Zijn lijsten van bemanningen van SS Kessler en andere tankers ergens nog te raadplegen-

NB. SS Kessler is in jan 1936 in Shanghai gesloopt.

Bij voorbaat dank voor uw moeite.

Erik Boer email erikboer13@gmail.com

Naam:Jorenzo Mos
Datum:2021-04-09 10:31:31
Email:jorenzomos@live.nl
Bericht:Beste allemaal,

Ik ben de kleinzoon van Captain D.M. Mos. Helaas is de liefste gezagvoerder op 25 maart 2021 overleden. Ik ben gaan zoeken naar zijn naam en kwam deze site tegen en dus ook zijn naam in vorige berichten. Opa vertelde altijd heel veel verhalen, maar had niet van alles foto’s of jullie ervaringen. Graag zou ik in contact willen komen met collega’s die met mijn opa gevaren hebben op de diverse Shell boten via jorenzomos@live.nl Ik weet zelf alleen dat hij gevaren heeft op de Fergus, Felania en Spectrum. Helaas weet ik niet de precieze jaartallen. Zouden jullie mij verder kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,
Jorenzo Mos /

Hello everyone,

I am a grandson of Captain D.M. Mos. Unfortunately one of the greatest captain in history have passed away on the 25th of March 2021. I’ve been looking for his name through internet and found his name and some stories at this site. He had so many stories, but not always a picture from it, or stories how colleagues experienced my grandpa. I would like to ask you, if you might have sailed with Captain D.M. Mos on Shell (or other) boats, please contact me via jorenzomos@live.nl. He have sailed on the Shell boats: Fergus, Felania and Spectrum. I don’t know the years of those trips exactly. Maybe you could help me any further? Thank you in advance!

Kind regards,
Jorenzo Mos

Naam:Francis Verheijen
Datum:2021-04-06 13:46:38
Email:francisverheijen@hotmail.com
Bericht:Hallo, mijn vader inmiddels bijna 80, heeft gevaren tussen 1957-1964/1965. Hij heeft daar niet veel informatie over alleen verhalen nu willen wij proberen om informatie te achterhalen en of er misschien iemand is die hem nog kent of nog foto's heeft alles wat ons kan helpen om een beetje een verhaal te maken voor ons als kinderen, en voor de kleinkinderen. Hoop dat u ons verder kunt helpen?? Of iemand weet waar we navraag kunnen doen of mee in contact kunnen komen. Mijn vader is Peter Verheijen (P.C. Verheijen) Geboren 21-10-1941. Heeft gevaren op Krypton Mitra en Achmea (wanneer precies ???) Mijn vader moest verplicht iedere week bij de kaptein een brief schrijven aan zijn moeder omdat hij maar net 16 was. Ik weet het , het is niet veel maar alles wat ons verder kan helpen is meegenomen.

Naam:Jessie Houwer
Datum:2021-02-01 14:33:42
Email:jessiehouwer@gmail.com
Bericht:Al jaren ben ik op zoek naar het verhaal van MS Moeda (of Muda) dat ergens tussen 1945 en 1949 op zijn reis naar Indonesië 3 weken zoek is geweest. Het schip was eigendom van BPM/Shell. Mijn vader, Gerard Houwer, was de machinist en er waren nog twee andere opvarenden. Het verhaal stond jn een personeelsblad, maar ik ben dat kwijt. Kan iemand mij helpen?

Naam:Rob Driessen
Datum:2020-11-09 13:06:50
Email:driessenrfm@zeelandnet.nl
Bericht:Hallo Jeroen,
Bedankt voor de film van je vader van de passage van de sts META door het Suez kanaal. Was toen 3e/2e stm a/b. Het was een hele belevenis. We kwamen van Gothenburg op 16 november 1976 in de namiddag aan te Port Saïd. En gingen de volgende dag als laatste schip van het ochtend konvooi het kanaal in op weg naar Suez. We hadden heel veel loodsen a/b, die een soort “opleiding” manoeuvreren met VLCC hadden gehad in de Euro geul naar Rotterdam. En konden nu hun “ervaring” gebruiken cq in praktijk brengen. We kregen 2 sleepboten voor en 2 achter. We waren in ballast. De META was niet te houden voor de sleepboten, zeker niet toen we vaart gingen maken van 10 tot 12 knots om druk op het roer te houden. De sleepboten werden bedankt, 2 voeren als “stand by” los achter ons aan Als een krab voeren we door het kanaal!! De kop trok constant naar BB, dat gaf problemen bij passages van bruggen en ander nauwe doorgangen. Dan maar wat meer speed met als gevolg dat menig bootje bijna verticaal aan een meertros hing door de enorme zuigkracht van het schip Op de Bittermeren zijn we in de avond voor anker gegaan omdat het noord gaande konvooi door ons vertraging opliep. De volgende ochtend de 18e november voeren we verder naar Suez “Experiment” zonder schade geslaagd, maar niet voor herhaling vaatbaar. Maar het was een belevenís om niet te vergeten Heb er zelf enkele dia’s aan overgehouden Op 26 november 1976 kwamen we aan te Fahl om te bunkeren. Geladen te El Bakr-Irak en op 18 december ben ik afgelost per heli te Kaapstad!!!
Jeroen en Cnooks bedankt voor plaatsen van het filmmateriaal op de website
Groeten, Rob F.M. Driessen.

Jeroen, sorry, maar welke functie had je vader a/b?

Naam:jeroen j van beele
Datum:2020-10-03 14:39:55
Email:jeroen@guts2trust.org
Bericht:geachte cnooks

het is alweer meer dan 4 jaar geleden dat mijn vader jeroen van beele overleden is. ik kom op uw site en realiseer mij dat ik nog wat filmmateriaal van mijn vader heb liggen in verschillende formaten.

waaronder opnamen van de eerste doorvaart van de Meta door het Suezkanaal. Bij mijn vaders weten was hij de eerste die met een nederlandse vlcc door de zandsloot voer.

wellicht is er interesse binnen de cnooks voor dergelijk materiaal.

vriendelijke groet

Naam:Jan-André Grilk
Datum:2020-09-10 17:59:02
Email:jan-andregrilk@hotmail.com
Bericht:Goedemiddag,

Ikzelf heb nooit bij de shell gevaren, maar mijn vader Gerrit Grilk wel. Helaas is mijn vader vorig jaar overleden zodoende dat ik niet meer bij hem terecht kan met mijn vraag.

Ik besef me dat het een wilde gok is maar niet geschoten...

Er is mij namelijk ooit een verhaal ter ore gekomen waardoor ik zeer geintrigeerd ben en hopelijk kan ik daarom op deze manier wel antwoord krijgen op mijn vraag.

Is er hier op dit forum iemand die met mijn vader gevaren heeft en dan naar ben ik specifiek op zoek naar zijn periode op het SS Kenia.

met vriendelijke groet,

Jan-André Grilk

Naam:Kees Storm
Datum:2020-04-17 17:47:07
Email:storm840@ziggo.nl
Bericht:Wij wensen iedereen heel veel sterkte en gezondheid toe in deze bijzondere periode.
We hopen dat de situatie snel verbeterd en er weer mogelijkheid is om elkaar te treffen.
Mede namens het bestuur van de CNOOKS een hartelijke groet.
Kees Storm

Naam: Henk Kerkhof
Datum:2018-11-08 23:10:40
Email:nylon@planet.nl
Bericht:Aan allen die dit bericht onder ogen hebben.
Als Scheepswtk voer ik van 1950 tot en met 1963 op de schepen van Shell Tankers en bevoer alle oceanen, bezocht veel landen, ontmoette mensen met verschillende achtergronden en beleefde veel avonturen. Nadat ik een aantal jaren geleden het verzoek van iemand kreeg een door mij meegemaakte scheepsramp te beschrijven, besloot ik mijn andere belevenissen ook aan het papier toe te vertrouwen. Opdat mijn kinderen en kleinkinderen zouden weten wat hun (O)pa op zee beleefde. Voor hen, familieleden en het Scheepvaart Museum in Amsterdam liet ik enkele boeken drukken. Titel, “Dag meneer, koud hè, buiten”, woorden van mijn oudste zoon toen ik na 18 maanden op zee thuiskwam en hij net begon te praten. Aan uitgeven had ik geen behoefte.
Vorig jaar brachten persoonlijke omstandigheden daar echter verandering in. Kort na elkaar verloor ik mijn vrouw aan Parkinsondementie en mijn oudste zoon aan slokdarmkanker. Dit bracht mij ertoe mijn al eerder te boek gestelde zeemansbelevenissen alsnog uit te geven en de royalty’s te bestemmen voor de Parkinson Vereniging en het KWF.

14 oktober j.l. heb ik voor meer dan 100 genodigden met een hapje en drankje een bijzonder feestelijke eerste boekpresentatie gehouden. Bijna iedereen ging huiswaarts met een “Dag meneer, koud hè, buiten”. ‘Een genoeglijk leesbaar boek, waarin een niet zeeman niet alleen wordt verteld over een zeeman op zee, zijn walbezoeken en na vele maanden van huis, zijn thuisleven, het geeft ook het tijdsbeeld hoe het zeemansleven in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw was’. (Recensie schrijvende pers)

Het boek is online verkrijgbaar bij bol.com, bruna.nl, Libres, en andere online boekhandels.
Trefwoord bij het zoeken naar het boek bij de boekhandels: dag meneer koud he buiten.
Met vriendelijke groet, Henk kerkhof


Naam:Ed Losekoot
Datum:2018-10-23 22:29:31
Email:edlosekoot@hotmail.com
Bericht:Dag, ik werkte 30 jaar bij KSLA Amsterdam in Amsterdam Noord. Dat lag in de buurt van de NDSM Werf waar vele Shell tankers gebouwd zijn.
Over die werf is een nieuw boek verschenen: NDSM toen & nu / past & present
zie de link:
https://geschiedenis-winkel.nl/ndsm-toen-nu-past-present-wouter-botman.html
wellicht interessant voor u.
Vriendelijke groet, Ed Losekoot.

Naam:Frans Cremer
Datum:2018-02-27 17:01:21
Email:franscremer@hotmail.com
Bericht:ook ik heb de aller eerste reis van de MS.Crania mee gemaakt.Ik was toen 15 jaar oud en ging mee als pantry boy.
de eerste 2 wwk. was ik zeeziek.Veel hulp heb ik toen gehad van Jan Grunt, hutbediende,Koos Baelaan ,salonbediende. Ik was zo groen als gras en heb alles van het leven in een jaar moeten leren. Zolang duurde de eerste reis.
We hadden een hoofdwerktuigkundige die had zijn vrouw mee genomen onder de noemer dat de reis maar 2 mnd. zou duren.
Wehadden een baas timmerman aan boord die kon overal muziek uithalen, op een een tuinslang blies hij het wilhelmus.
De kapt. was verschrikkelijk nauw gezet, iedere week inspectie met de eerste stuurman en de chef hofmeester. De eerste stuurman had dan witte handschoentjes aan en veegde over alle buizen om te kijken of er geen stof op lag. Zelf moest ik bij de kapt. komen hij vroeg of ik mijn bed wel had opgemaakt want er zaten kreukels in het laken.
Zaterdagsavond,s was er altijd schootan bij de chef kok in de hut. zo zijn er nog heel veel herinneringen aan de MS.Crania ondermeer hoe Sam de pompman op een akelige manier van boord is gegaan.

Naam:kolbrink
Datum:2018-02-20 16:32:12
Email:ajhkolbrink@gmail.com
Bericht:zoektocht

Naam:Ton Henskes
Datum:2017-11-26 20:33:08
Email:a.m.henskes@kpnmail.nl
Bericht:Even ter aanvulling. Het verhaal "Vogels en douane" slaat 100% op Piet Schaap. Whisky is later zoekgeraakt in de Rotterdamse haven. Piet Schaap is in het harnas overleden op de L'interpeche, de ex Walvisvaarder Suiderkruis als kaptein. Varen was zijn lust en leven. In het Shellblad staat stond ook nog het verhaal " Het schaap met de vijf poten". Groet Ton

Naam:Ton Henskes
Datum:2017-11-26 20:32:01
Email:a.m.henskes@kpnmail.nl
Bericht:Even ter aanvulling. Het verhaal "Vogels en douane" slaat 100% op Piet Schaap. Whisky is later zoekgeraakt in de Rotterdamse haven. Piet Schaap is in het harnas overleden op de L'interpeche, de ex Walvisvaarder Suiderkruis als kaptein. Varen was zijn lust en leven. In het Shellblad staat stond ook nog het verhaal " Het schaap met de vijf poten". Groet Ton

Naam:A.M.Henskes
Datum:2017-11-26 12:27:00
Email:a.m.henskes@kpnmail.nl
Bericht:L.s. Ben via shellsite op cnooks gekomen. Ben de stiefzoon van Piet Schaap. Zelf swtk, de opleiding oa gedaan op zeevaartschool te Rotterdam. Hier was Cees Kant de directeur. Piet Schaap en Cees Kant waren goede vrienden. Nu kreeg ik wel enkele oorlogsverhalen te horen, maar ik ben belangstellend naar de 2e WO geschiedenis van Piet en Cees. Heeft u nog gegevens op welke schepen zij in die tijd hebben gevaren en wat de lotgevallen waren. Met de meest vriendelijke groet . Ton Henskes

Naam:dirk huisman
Datum:2017-07-22 11:05:22
Email:dhuisman14@hotmail.com
Bericht:geachte heren. 22 juli 2017.

de vraag is aan u of dat het mogelijk is wat scheepsfoto;s van de schepen van.
deze rederij shell te zenden voor mij scheepsfoto hobbij.
mag ook een tafelvlaggetje en wat folders zijn.
hier voor hartelijk dank.

het adres is d.huisman.
smaragdstraat 40.
6713-tj-ede.

Naam:Henk Kerkhof
Datum:2017-03-24 19:18:00
Email:nylon@planet.nl
Bericht:Op 30 mei 2016 heb ik in het kort het verhaal gedaan van de aanvaring van de CSM'er ss Rufina met de Noorse tanker Thorun. Voor de bemanningen en beide schepen met rampzalig gevolg. (Zie gastenboek van voornoemde datum)

Bijna 60 jaar later bracht het toeval mij in contact met de in het verhaal genoemde 1e stuurman (later kapitein) Kramer, die liefdevol werd verzorgd in de dementenafdeling van Verzorghuis Nicolaas in Lutjebroek. Bijna elke dag maakte ik even een praatje met hem. Zijn geest was helaas niet meer in staat beelden van de ramp en zijn rol daarin op te roepen, maar als ik over de "vaart" begon, begonnen zijn ogen toch op te lichten. Eergisteren kwam het moment dat voor hem "drie rondjes om de mast" gemaakt moest worden.

Er is een Schell Tanker zeeman van de oude stempel, hij was 96, heengegaan. Alle nukken van de zee te hebben meegemaakt, zal Neptunis zeker voor hem een mooi plaatsje gereserveerd hebben waar hij in vrede mag rusten.

Henk Kerkhof

Naam:Paul Smink
Datum:2017-03-12 14:53:00
Email:p.smink@home.nl
Bericht:Ook ik heb bij shell tankers gevaren, ik werkte in de kombuis van de Kaletia dat was in 1965. Ik bewaar goede herinneringen aan deze periode, verder heb ik ook bij Philips van Ommeren gevaren op tankers.

Ik groet u allen.

Naam:Rob Hoppel
Datum:2016-10-30 23:52:36
Email:ahoppel@sbcglobal.net
Bericht:Heeft iemand voor een redelijke prijs het boekje van de CSM te koop?

G.W. Bakker, 1962, Emmastad. De geschiedenis van de Curacaosche Scheepvaart Maatschappij. Verzendkosten extra natuurlijk. Indien in goede staat denk ik ong 30 euro.

Naam:Hennie Petersen
Datum:2016-10-28 23:39:13
Email:h.petersen1@ziggo.nl
Bericht:L.S.
Ik ben al geruime tijd op zoek naar foto's van de tewaterlating van H-serie en S-serie, gebouwd in Korea. Is er iemand of meerdere, die de nieuwe schepen hebben uitgehaald van de werf of waren betrokken bij het bouwtoezicht. Wie is in het bezit van dergelijke foto's en kan mij helpen of verder op weg helpen? Bij Shell en de werf lukt 't niet.

Zie Uw reactie(s) met belangstelling tegemoet.

Vr.gr. Hennie Petersen verzamelaar Nederlandse scheepvaart

Naam:Henk Kerkhof
Datum:2016-05-30 21:15:36
Email:nylon@planet.nl
Bericht:Een opmerkelijk verhaal wat jaren later een wonderlijk vervolg kreeg in de “Meerpaal”, een afdeling in een verpleeghuis.

Het verhaal begint in 1957. Als 3e scheepswerktuigkundige deed ik dienst op de “Rufina”, die tussen Curaçao en het Meer van Maracaïbo pendelde. Na op 13 mei 1957 4000 ton olie te hebben geladen, werd ’s avonds tegen zessen de terugreis naar Curaçao aanvaard. Bij het verlaten van het Meer van Maracaïbo en even voordat open zee werd bereikt, werd ik op de brug geroepen om een defect aan een navigatielicht te verhelpen. Daar mee bezig, drong het tot mij door dat de kapitein en de stuurman van de wacht erg onrustig werden. Enkele ogenblikken later zag ik de reden. Een tegemoet komende tanker die, als hij zijn koers niet zou veranderen, erop aankoerste dat een aanvaring tussen beide schepen niet zou uitblijven. Er verliepen spannende minuten, maar ondanks pogingen dit te voorkomen, ramden rond half acht de tankers elkaar. Er volgde een zware explosie en gelijktijdig zoefde een alles verzengende steekvlam over het voorschip van de “Rufina”. De gevolgen voor de beide schepen en opvarenden was rampzalig en voert hier te ver om te beschrijven. (zie het complete verhaal in “Dag meneer, koud hè, buiten”)

De dicht in de buurt varende dredger de “Sandpiper”, was getuige van de ramp en gelukkig duurde het niet lang dat de eerste stuurman en een bemanningslid van dit schip met een werkbootje langszij kwam om de zwaar gewonden, onder wie de kapitein, de tweede stuurman, acht matrozen en de niet gewonde bemanningsleden te redden. Op de tegenligger, wat de Noorse tanker “Thorun” bleek te zijn, werd onder meer een matroos vermist, die later dood aanspoelde op de Venezulaanse kust.
Van de op dat moment nog niet zinkende “Rufina”, bleven de eerste stuurman, de derde stuurman en ik, alle drie lichtgewond, en de niets mankerende tweede werktuigkundige aan boord. Door niet zichtbare averij onder de waterlijn, maakte de” Rufina” aanvankelijk alleen slagzij, maar allengs verdween het voorschip onder water. Goed twee uur na de aanvaring met de Thorun, ging ze ten onder, alleen nog drijvend op de machinekamer en moesten ook mijn collega’s en ik het schip verlaten …..

Het leven nam zijn beloop en 58 jaar later bracht het lot mij naar Verpleeghuis Nicolaas in Lutjebroek, waar mijn vrouw in afdeling de DEEL liefdevol wordt verzorgd. Tijdens een van de bezoeken aan haar vertelde een verzorgster dat er in de “Meerpaal” ook iemand was die gevaren had. Ene meneer Kramer. De naam zei me niets, maar ik ging natuurlijk even bij hem buurten en mede door zijn toevallig aanwezige zoon, kwam ik er achter dat de mij onbekende meneer Kramer de eerste stuurman van de “Sandpiper” was, die bijna alle bemanningsleden van de “Rufina” van boord haalde! Hoe wonderlijk kan het gaan in het leven …..

Na een zeemansleven, waarvan vele jaren als kapitein, heeft die eerste stuurman van toen heel toepasselijk voor een zeeman, aangelegd in de “Meerpaal”. Uit respect voor zijn reddingsdaad 58 jaar geleden, heb ik zijn verzorgster gevraagd hem voortaan niet meer met meneer, maar met Kapitein Kramer aan te spreken.

(Oud-scheepswtk Henk Kerkhof)


Naam:Frans Willemse
Datum:2016-05-15 12:26:29
Email:frans.willemse@hetnet.nl
Bericht:En de link naar "Tussen Schip en Ka"

Frans

Naam:Frans Willemse
Datum:2016-05-15 12:22:54
Email:frans.willemse@hetnet.nl
Bericht: "Voortvarend" 50 jaar

Op 12 mei 1966 was de premiére van "Voortvarend" in het Lumiére-theater in Rotterdam.
Hier een terugblik met een artikel uit "Tussen Schip en Ka"
m vr gr
Frans Willemse

Naam:Frans Willemse
Datum:2016-04-17 10:46:02
Email:frans.willemse@hetnet.nl
Bericht:Foutje in bericht over "Voortvarend"
In Zweden werd tot 3 sept 1967 links gereden.
m vr gr
Frans

Naam:Frans Willemse
Datum:2016-04-09 14:14:19
Email:frans.willemse@hetnet.nl
Bericht:In 1965 is de Shelltankers promotiefilm "Voortvarend" uitgekomen.
Naast opnames van de Onoba komen er ook van de Acila,Arca en Atys in voor.
Pernis,Curacao,Kielerkanaal,Oostzee,Suezkanaal passeren de revue.
De filmers hadden banden met Bert Haanstra. Te zien in de opnames van de vliegende vis die verandert in dolfijnen en de tafeltennis smash in het breken van het ijs.
In Zweden wordt voor het laatste jaar nog links gereden

Link naar "Voortvarend": https://youtu.be/YDiCaK8Lfz8


Naam:Ed Vermeulen
Datum:2016-03-31 16:26:59
Email:edenmarty@hetnet.nl
Bericht:Waarde leden en bezoekers van de Cnook website
Bijzonder blij ben ik met het feit dat recentelijk vier door mij geschreven verhalen nu ook via uw mooie site te lezen en te bekijken zijn, t.w.Zeemanspot-Nationaal Steunfonds, Afscheid Requiem voor een vriend, Van Kompas naar Kansel en als laatste Varen in oorlogstijd. De verhalen zijn door mij met veel liefde geschreven. Ik hoop dat u ze met veel plezier en belangstelling zult lezen. Met vriendelijke groet Ed Vermeulen(1942)(oud)stuurman Van Nievelt, Goudriaan en Co's Stoomvaart Mij.(Nigoco)

Naam:Hans Koeman
Datum:2016-03-21 14:56:46
Email:webmaster@cnooks.nl
Bericht:Ons gastenboek is op 21 maart 2016 geïnfecteerd door een robot. Alle malafide berichten zijn inmiddels verwijderd en er is een Antispam controle vraag toegevoegd. Deze toont iedere keer een andere som. Robots kunnen die niet lezen en oplossen.

Naam:Janwillem Bouma
Datum:2015-08-29 00:19:47
Email:j.bouma@shell.com
Bericht:Het is 10 minuten na middernacht op 29 augustus 2015, de dag dat het 65 jarige lustrum van CNOOKS gevierd gaat worden. Namens het Bestuur van Stichting Shell Pensioenfonds en alle medewerkers van Shell Pensioenbureau Nederland BV wil ik u allen van CNOOKS van harte feliciteren met dit memorabele lustrum! Alsof we de pensionering van CNOOKS vieren. Still going very strong zou ik willen zeggen, dus die pensionering laten we nog even op zich wachten! De trots voor al het goede waar u en CNOOKS voor staan benoem ik later vandaag graag als we elkaar op de 'Majesteit' ontmoeten. Tot straks en een heel mooi lustrum en dag gewenst! Met vriendelijke groeten, Janwillem Bouma, algemeen directeur.

Naam:Ineke Smit
Datum:2015-07-07 17:37:33
Email:inekemontijn@planet.nl
Bericht:Met plezier het verhaal "Begrafenis op zee" gelezen.
De 2de wtk is mijn man, waar ik het verhaal ook van ken.

Naam:Gerhard Sloots
Datum:2015-05-21 13:15:18
Email:info@bootmodel.nl
Bericht:Bootmodel.nl levert handgemaakte modelschepen (www.bootmodel.nl) misschien bestaat er belangstelling voor een tanker van Shell, bijvoorbeeld de Kosicia.
Bij voldoende belangstelling laten wij er 10 bouwen. Kijk op onze website of breng een bezoekje aan onze winkel "Ten Anker" in Hattem. Groet, Gerhard Sloots

Naam:Edsel Martis
Datum:2015-05-11 16:57:30
Email:marec4636@gmail.com
Bericht:I need some information regarding the ship[tanker] Girotoma, as was a CSM (Curacaose Sheepvaart Maatschappij) tanker sailed between Curacao-Venezuela my father was a sailor on this ship between Approx'49-'53,his name is Ephraim E.Martis by now he is 81.


Best Regards,Edsel Martis

Naam:Peter Eccleson
Datum:2015-05-11 10:16:17
Email:peter.eccleson@live.co.uk
Bericht:Can you help? I am looking for infomation on Maarten Nicholaas Hoogerduijn who was an engineer on SS Liseta when she was torpedoed in Feb 1945.
Any information you have would be useful.

Naam:Hans Burger
Datum:2014-11-16 14:49:57
Email:j.burger8@chello.nl
Bericht:Ik heb in mijn bezit een scheepslogboek van tankschip J B August Kessler uit de periode oktober 1912 t/m
30 augustus 1913. Indien iemand geïnteresseerd is kan hij dit logboek bij mij ophalen. Gelieve een afspraak te maken via bovengenoemd e-mail adres.

Naam:Hans Koeman
Datum:2014-07-21 15:59:32
Email:webmaster@cnooks.nl
Bericht:Nieuw gastenboek is geopend