Inleiding over de Shell-groep (periode 1890-1955)
16-06-1890 | Opgericht de N.V. Koninklijke Maatschappij tot Exploitatie van Petroleumbronnen inNederlandsch-Indie. (K.N.M.E.P.) |
01-04-1892 | Transport van eerste olie (lampolie) in blikken van 18 liter verpakt per 2 stuks Vervoer met gecharterde Chinese schepen van 450 brt. tonnage. |
1896 | De eerste eigen schepen in dienst gesteld t.w. de Besitang (1896-1920 468 brt.) en de Berandan (1896-1902 442 brt.). De Besitang werd gebouwd bij Rijkee & Conté Rotterdam. De Berandan op een Engelse werf. Later in het jaar gevolgd door de Halaban (1897-1926 624 brt.) en Babalan (1897-1915 536 brt. |
1897 | Opgericht "The Shell Transport & Trading Company" Ltd. London. |
1898 | Aankoop van de Astral en herdoopt in Salahadji en de eerste grote zeetanker van 2.280 brt. |
17-05-1902 | Fusie van de K.N.M.E.P. en de Shell T & T Comp.Ltd. tot een nieuwe maatschappij genaamd "The Shell Transport & Royal Dutch Petroleum Co." (Bekend als British-Dutch). |
06-05-1904 | Opgericht de Nederlandsch-Indische Tank-Stoomboot Maatschappij (N.I.T.) waarin ondergebracht de schepen Halaban, Babalan, Besitang, Haliotis en Trigona met als thuishaven Batavia. |
26-02-1907 | Basis van Koninklijke Shell met een Nederlandse (60%) en Engelse(40%) maatschappij. Eveneens werd de Bataafsche Petroleum Maatschappij (B.P.M.) opgericht gezeteld te S Gravenhage. |
16-12-1912 | Opgericht de N.V. Petroleum Maatschappij "La Corona" te 'Gravenhage. |
1916 | De eerste schepen bij La Corona waren Ares (1913-1917 5.366 brt.), Artemis (1914-1938 3.809 brt.), Hermes (1914-1950 3.768 brt.) en Selene (1914-1939 3.738 brt.) (allen ex. N.I.T.) en J.B.August Kessler (1902-19365.104 brt.). |
21-07-1917 | Opgericht de Curacaosche Scheepvaart Maatschappij (C.S.M.) met als thuishaven Willemstad. De eerste schepen bij de C.S.M. waren houten lichters zoals de Oranjestad (1918-1922 800 brt.) en de Willemstad (1918-1922 800 brt). |
1920-1921 | Aankoop van acht Britse kanonneerboten die van monitor tot tanker (500 brt.) werden omgebouwd. Ze kregen als naam Maleise cijfers 1 t/m 8 t.w. Satoe (1), Doewa (2), Tiga (3), Ampat (4), Lima (5),Anam (6), Toedjoe (7), Delapan (8) en kwamen in dienst bij de C.S.M. |
1929 | Vanaf 1929 voeren 32 zogenaamde "Lake-tankers" van het meer van Maracaibo naar Curacao en terug dagelijks werd bijna 22.000 tonolie aangevoerd. |
1930 | Begin 1930 bestond de Nederlandse Shell-vloot uit 59 schepen en de Engelse-vloot uit 65 schepen. |
1933-1939 | gedurende deze jaren werden 70 nieuwe schepen in dienst gesteld waarvan 44 % onder NL-vlag, 38% onder UK-vlag en 18% onder vreemde vlag. |
23-05-1935 | Opgericht de N.N.G.P.M. waar de B.P.M. voor 40% in deelnam. |
1935 | De verhouding tussen stoom- en motorschepen kwam voor het eerst ten gunste van de motorschepen (79 stoom en 80 motorschepen). In die tijd kwamen ook de zogenaamde "triple-twelve" schepen in dienst.(12.000 ton laadvermogen, 12 knopen per uur en 12 ton dieselolie verbruik per dag. |
1940-1945 | Begin 1940 had de Shell 94 schepen (36 La Corona, 22 N.I.T. en 36 C.S.M.) in de vaart onder Nederlandse-vlag. In een apart hoofdstuk wordt deze periode behandeld. |
02-11-1949 | I.v.m. de onafhankelijkheid van Indonesie wordt de naam van de Nederlandsch-Indische Tank-Stoomboot Maatschappij gewijzigd in Nederlands-Indonesische Tankvaart Maatschappij ( N.I.T.) |
01-01-1950 | De N.V. Petroleum Maatschappij "La Corona" wordt ook de reder voor:
N.V. Nederlandsche Nieuw Guinee Petroleum Maatschappij. N.V. De Bataafsche Petroleum Maatschappij. N.V. Nederlands-Indonesische Tankvaart Maatschappij. |
01-01-1955 | Opgericht Shell Tankers N.V. met hoofdkantoor te 's Gravenhage en de rederij te Rotterdam. De vloot bestaat dan uit 56 schepen plus een nieuwbouwprogramma van 17 schepen w.o. de K-schepen. |
13-08-1960 | Opening nieuw Shell-hoofdkantoor aan het Hofplein te Rotterdam. |
1960-1961 | Steeds grotere tankers kwamen in de vaart waaronder de "V" klasse 33.000 ton, de "Z" klasse 39.530 ton, de "O" klasse 50.000 ton en vervolgens de Sepia van 67.000 ton. |
1964 | De "D" klasse werd in dienst gesteld tot bijna 110.000 ton en na de sluiting van het Suez-kanaal in 1956 tot 210.000 ton. |
1976 | Om economische redenen werd de vloot terug gebracht tot 49 schepen, 6 waren opgelegd. |
1978 | Shell-vloot verder terug gebracht tot 43 schepen. |
1990 | Shell bestaat 100 jaar! |