ms Ondina

De L-tankers onder Nederlandse vlag

De zeventiger- en tachtigerjaren waren hectische jaren en de prognoses voor de wereldmarkt voor olie fluctueerde sterk. Op basis van verwachte positieve ontwikkelingen van de oliemarkt besloot Shell over te gaan tot de aanschaf van een groot aantal VLCC tankers van boven de 300.000 ton draagvermogen.

Opdrachten voor de bouw werden verstrekt aan werven in Engeland, Denemarken, Japan, Frankrijk en ook voor twee schepen bij Verolme Dok & Scheepswerf Rozenburg ,Nederland. Helaas bleek achteraf dat de beslissing voor de bouw van 25 tankers op foutieve inschattingen was gemaakt wat mag blijken uit de volgende gegevens.

Eind 1982 waren er wereldwijd 3.285 tankschepen met een totaal draagvermogen van 310 miljoen ton.

Ondanks dat er al schepen met 23 miljoen ton draagvermogen waren(werden) gesloopt.

De overcapaciteit vooral in de categorie VLCC, was zeer groot. Eind 1982 lagen er schepen opgelegd met een totaal transportcapaciteit van 62 miljoen ton draagvermogen wat ruim 20% van de gehele tankervloot was.

Daarnaast lagen er schepen met een totaal draagvermogen van 19 miljoen ton te wachten op opdrachten.

Veel bouwopdrachten voor tankers werden door diverse rederijen ingetrokken wat niet meer mogelijk was voor de reeds bestelde 25 tankers van de L-klasse.

De voornaamste redenen voor de sterk terug gelopen transporten van olie waren :

  1. de steeds voortdurende conflicten (oorlogen) in het Midden Oosten.
  2. de Arabische staten die hun olie gebruikte als politiek en diplomatisch drukmiddel.
  3. De forse prijsverhogingen welke door de OPEC waren doorgevoerd.

De wereldeconomie in vooral Europa en Japan stonden onder druk waardoor de vraag naar olieproducten sterk afnam. Ook de verhoogde productie uit de Noordzee-velden, die mede door de eerder genoemde redenen versneld was opgevoerd, vroeg qua transport om een ander type tanker dan de VLCC’s.

De Shell kreeg in de jaren 1973 t/m 1979 alle 25 L-klasse tankers van de werven geleverd. In sommige gevallen werden de geleverde schepen direct opgelegd ! Als maatregel tegen de overcapaciteit had de Shell besloten schepen uit de "H" en "V"-klasse vervroegd uit de vaart te halen en te verkopen voor de sloop

Desondanks zijn veel L-klasse tankers voor korte of langere periode opgelegd of hebben als opslagschip dienst gedaan. Ook werden schepen versneld verkocht nadat ze opgelegd werden. Al met al was de L-klasse onder een minder gunstig gesternte ontwikkeld, gebouwd en in de vaart gebracht. Veel schepen hebben een kortere diensttijd gehad dan tien jaar !

Soms werden de L-tankers ook gebruikt voor het zogenaamde "ship to ship" transport. Zo werden b.v. de mammoet-tankers Bellamya en Batillus geladen door tussenkomst van L-tankers.

De "Bellamya" (1976-1985) was een tanker van Ste.Maritime Shell Frankrijk van 553.662 ton draagvermogen.

Ook deze tanker ontsprong niet aan de malaise en werd tussen jan.’84 en nov.’86 opgelegd te Vestnes, Noorwegen om daarna in jan.’86 gesloopt te worden in Ulsan, Zuid Korea.

Hetzelfde lot onderging de "Batillus" (550.001 dwt) eveneens van Ste.Maritime Shell Frankrijk die van aug.’83 t/m nov.’85 werd opgelegd te Vestnes om daarna in dec.’85 gesloopt te worden in Kaohsiung, Taiwan.

Opmerkelijk in het "ship to ship" transport is de inzet van de Litiopa. Op 16 december 1977 vond er een bijzondere aanvaring plaats en wel tussen twee tankers van dezelfde rederij. De "Venpet" en "Venoil" van Venoil Inc.America kwamen bij de Zuid-Afrikaanse kust met elkaar in aanvaring. De Litiopa had net haar lading gelost in Durban en was in ballast vertrokken. Ze werd snel ingezet om zoveel mogelijk lading van de twee schepen over te nemen. Uiteindelijk slaagde ze erin om 287.000 ton olie over te bergen.

Des te opmerkelijker was dat ze in juli van dat jaar ook al de lading had overgenomen van de VLCC -tanker Norse Queen in de Algoa Bay.

Tot zover de inleiding over de L-klasse tankers van de Shell.

Basis gegevens van de L-klasse

Gebouwd in de jaren 1973 t/ m 1979 waarbij de onderlinge verschillen toch nog aanzienlijk waren wellicht mede veroorzaakt omdat meerdere scheepswerven werden ingeschakeld. Het laadvermogen varieerde van 269.000 tot 315.000 ton.

De schepen waren uitgerust met twee turbines en hadden een snelheid tussen de 14 en 16 knopen.

De meeste schepen kwamen onder de Engelse vlag te varen waarvan er later een aantal zijn overgedragen aan Shell Tankers B.V. Nederland. Veel schepen hebben slechts een korte levensduur gehad.

De schepen waren 340 meter lang, ruin 50 meter breed en hadden een diepgang van 21 meter. De exacte maten vindt u per schip onderstaand aan.

1) Laconica 1975 (roepnaam PJYS) IMO 7379826
Bouwer : Mitsui Shipbuilding & Engineering Co. Ichibara (bouwnummer 965)
Tonnage : 158.648 brt., 125.057 nrt. en 306.905 dwt.
L X B X H X D : 343,62 X 56,06 X 29,15 X 22,37 meter.
Machine : Kawasaki Heavy Industry van 36.000 pk. snelheid 15 knopen.
1978-1985 Laconica N.V. Curacaosche Scheepvaart Maatschappij Willemstad N.A.
Op 15-12-1985 ving de sloop aan te Kaohsiung, Taiwan.



2) Latia 1974 (roepnaam GUIN) IMO 7360033
Diensttijd bij C.S.M. van 1979-1985.
Bouwer : Chantiers de L’Atlantique St. Nazaire Frankrijk (bouwnummer N 25)
Tonnage : 158.343 brt., 108.343 nrt. en 269.995 dwt.
L X B X H X D : 343,01 X 51,87 X 27,77 X 21,06 meter.
Machine : Stal-Laval turbines van 32.400 pk. snelheid 15 knopen.
Latia Shell Tankers U.K. London.
1979-1985 Latia N.V. Curacaosche Scheepvaart Maatschappij Willemstad N.A. (PFMS)
tussen dec.’83 en dec.’84 opgelegd in de Aalesund Fjord.
Op 16-02-1985 ving de sloop aan Shanhalguan, China.



3) Latirus 1974 (roepnaam GTUL) IMO 7347809
Diensttijd bij C.S.M. van 1979-1984.
Bouwer : Chantiers de L’Atlantique St. Nazaire Frankrijk (bouwnummer M 25)
Tonnage : 158.460 brt., 108.235 nrt. en 282.685 dwt.
L X B X H X D : 342,91 X 51,87 X 27,34 X 21,43 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 15 knopen.
1974-1979 Latirus Shell Tankers U.K. London.
1979-1983 Latirus N.V. Curacaosche Scheepvaart Maatschappij Willemstad N.A. (PFND)
In 1983 Latirus overgedragen aan Ste.Maritime Shell Frankrijk.
Gedurende de periode 1982 t/m 1984 was ze opgelegd.
Op 21-04-1984 ving de sloop aan te Masan, Zuid Korea.




4) Lepton 1975 (roepnaam A8SA) IMO 7382043
Diensttijd van 1975-1985.
Bouwer : Verolme Dok & Scheepswerf Rozenburg (bouwnummer 859)
Tonnage : 155.296 brt., 128.659 nrt. en 317.938 dwt.
L X B X H X D : 352,61 X 55,43 X 28,55 X 22,35 meter.
Machine : Verolme turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
1974-1979 Lepton Lepton Shipping Corp. Monrovia, Liberia. in beheer Shell Tankers Nederland.
1979-1984 Lepton Lepton Shipping Inc. Monrovia, Liberia in beheer Shell Tankers Nederland.
Op 24-06-1985 ving de sloop aan in Zuid Korea.

De L-tankers onder Engelse vlag


5) Lima 1977 (roepnaam GWAP) IMO 7342550
Diensttijd van 1977-1998.
Bouwer : Harland & Wolff te Belfast (bouwnummer 1698)
Tonnage : 161.632 brt., 130.399 nrt. en 318.013 dwt.
L X B : 335,98 X 55,17 meter.
Machine : Harland & Wolff turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In juni 1977 opgeleverd aan Airlease Lombard in charter bij Shell Tankers U.K. Isle of Man.
Op 05-12-1980 in aanvaring met Bukom S.B.M. met schade aan tank 5 met veel olievervuiling.
Vanaf 1984 als drijvend opslagschip bij Phuket en Penang.
Op 12 juni 1998 aanvang sloop te Kaohsiung, Taiwan.


6) Leonia 1976 (roepnaam GUYC) IMO 7342548
Diensttijd van 1976-1984.
Bouwer : Harland & Wolff te Belfast (bouwnummer 1697)
Tonnage : 161.626 brt., 130.365 nrt. en 317.996 dwt.
L X B : 335,98 X 55,17 meter.
Machine : Harland & Wolff turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In december 1976 opgeleverd aan Airlease Lombard in charter bij Shell Tankers U.K. Isle of Man.
Op 17 april 1998 aanvang sloop te Kaohsiung, Taiwan.



7) Lepeta 1976 (roepnaam GUYD) IMO 7342536
Diensttijd van 1976-2002
Bouwer : Harland & Wolff te Belfast (bouwnummer 1696)
Tonnage : 161.632 brt., 130.399 nrt. en 317.996 dwt.
L X B : 335,98 X 55,17meter.
Machine : Harland & Wolff turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In juli 1976 opgeleverd aan Airlease Lombard in charter bij Shell Tankers U.K Isle of Man.
In 2002 uit dienst gesteld.


8) Lampas 1975 (roepnaam GUIM) IMO 7342524
Diensttijd van 1975-1998
Bouwer : Harland & Wolff te Belfast (bouwnummer 1695)
Tonnage : 161.632 brt., 130.399 nrt. en 317.996 dwt.
L X B : 335,98 X 55,17 meter.
Machine : Harland & Wolff turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In november 1976 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. Isle of Man.
Van 24 mei 1983 t/m 1986 opgelegd in Loch Striven.
In 1998 uit dienst gesteld.



9) Lotorium 1975 (roepnaam GUIR) IMO 7341001
Diensttijd van 1975-1980
Bouwer : Harland & Wolff te Belfast (bouwnummer 1694)
Tonnage : 138.037 brt., 108.076 nrt. en 268.395 dwt.
L X B : 330.71 X 51,82 meter.
Machine : Harland & Wolff turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In november 1976 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. Isle of Man.
In juli 1980 verkocht aan Belgravia Tanker Co.Ltd. en herdoopt in Lotor.
In december 1980 verkocht aan Grafton Shipping SA Panama en herdoopt in
1982 t/m 1987 opgelegd in Piraeus, Griekenland.
In augustus 1987 in dienst in de Persische Golf maar in december opnieuw opgelegd in Piraeus.
In 1996 herdoopt in Orapin Global tijdens de oplegging.



10) Lyria 1976 (roepnaam GUYE) IMO 7359084
Diensttijd van 1976-1984
Bouwer : Odense Staalskibs A/S Lindo Denemarken. (bouwnummer L 60)
Tonnage : 160.420 brt., 128.054 nrt. en 315.700 dwt.
L X B : 337,41 X 56,39 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 14 knopen.
In november 1976 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. London.
In 1984 verkocht aan Egatite SA Panama. en herdoopt in Louisiana
In 1986 verkocht aan Iran.
In 1988 verkocht aan Bergesen d/y Noorwegen en herdoopt in Berge Boss
Op 21 juni 2003 aanvang sloop te Xinhui, China.




11) Limopsis 1976 (roepnaam GUYF) IMO 7359072
Diensttijd van 1976-1983
Bouwer : Odense Staalskibs A/S Lindo Denemarken. (bouwnummer L 59)
Tonnage : 160.423 brt., 128.081 nrt. en 315.695 dwt.
L X B : 337,41 X 56,39 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 14 knopen.
In december 1976 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. London.
In februari 1983 opgelegd in Loch Striven , verkocht en herdoopt in Diane.
In juni 1986 in de vaart gebracht en herdoopt in Matilde R.
In 1987 verkocht aan Bergesen d/y Noorwegen en herdoopt in Berge Borg.
Op 10 juni 2003 aanvang sloop te Xinhui, China.


12) Liparus 1975 (roepnaam GUPW) IMO 7359022
Diensttijd van 1975-1983
Bouwer : Odense Staalskibs A/S Lindo Denemarken. (bouwnummer L 54)
Tonnage : 160.420 brt., 128.091 nrt. en 315.697 dwt.
L X B : 330,71 X 51,82 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 14 knopen.
In mei 1975 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. London.
In december 1982 opgelegd in Loch Striven, verkocht en herdoopt in Paradise
In juli 1986 weer in de vaart gebracht
In 1990 verkocht aan Hellespont Shipping en herdoopt in Hellespont Paradise.
In 2001 verkocht aan Bluewater Energy Service in Hoofddorp Nederland en als opslagschip in gebruik genomen.
In oktober aanvang sloop in China.


 


13) Linga 1975 (roepnaam GUOE) IMO 7359010
Diensttijd van 1975-1981
Bouwer : Odense Staalskibs A/S Lindo Denemarken. (bouwnummer L 53)
Tonnage : 160.420 brt., 128.091 nrt. en 315.695 dwt.
L X B : 337,31 X 56,39 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 14 knopen.
In maart 1975 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. London.
Al na drie maanden werd ze gebruikt als opslagtanker in de Arabische Golf.
Van juli’75 t/m september’76 werd ze opgelegd in de Brunei Bay.
In 1981 verkocht aan Saudi Tankers Ltd. en herdoopt in Arabian Sea.
In maart 1988 was er brand in de machinekamer.
In 1994 hedoopt in Mare Champion.
In 1997 herdoopt in Mosking.
In 1999 gesloopt.




14) Limnea 1975 (roepnaam GUQC) IMO 7359034
Diensttijd van 1975-1983
Bouwer : Odense Staalskibs A/S Lindo Denemarken. (bouwnummer L 55)
Tonnage : 160.420 brt., 128.091 nrt. en 315.695 dwt.
L X B : 337,31 X 56,39 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 14 knopen.
In juli 1975 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. London.
Van september’75 t/m mei’76 werd ze opgelegd in de Brunei Bay.
In augustus 1982 werd ze opnieuw opgelegd nu in Loch Striven
In 1983 verkocht aan Hellespont Shipping en herdoopt in Orpheum.
In 1990 herdoopt in Hellespont Orpheum.
In 2001 verkocht aan Fener Deniz Tasimaciligi, Tukije en herdoopt in Kapadokya.
Op 10 september aanvang sloop in India.


15) Limatula 1974 (roepnaam GUIQ) IMO 7359008
Diensttijd van 1974-1981
Bouwer : Odense Staalskibs A/S Lindo Denemarken. (bouwnummer L 52)
Tonnage : 160.423 brt., 128.081 nrt. en 315.695 dwt.
L X B X H : 315,00 X 55,00 X 22,73 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 14 knopen.
In december 1974 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. London.
Van april’75 t/m maart’77 werd ze opgelegd in de Brunei Bay.
In 1981 verkocht aan Saudi Tankers Ltd. en herdoopt in Arabian Sky.
In hetzelfde jaar verkocht aan Arabian International Co. Saudi Arabie en herdoopt in Alsama Alarabia.
In 1994 herdoopt in Mare Discovery.
In 1997 herdoopt in Mosqueen.
In 1999 gesloopt.


16) Lanistes 1975 (roepnaam FNCU) IMO 7379802
Diensttijd van 1975-1988
Bouwer : Mitsui Shipbuilding & Engineering & Co. Ltd. Ichihara. (bouwnummer 953)
Tonnage : 159.936 brt., 124.572 nrt. en 311.883 dwt.
L X B : 330,71 X 51,82 meter.
Machine : Kawasaki Heavy Industry turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In maart 1975 opgeleverd aan Rebron Ltd. (Shell Tankers U.K.) London. (roepnaam GUON)
Van februari’83 t/m december’85 werd ze opgelegd in Loch Striven.
In 1988Lanistes overgedragen aan Shell Frankrijk.
In 2000 omgebouwd tot drijvend voorraadschip in Sembawang en herdoopt in Soorena FSU.



17) Litiopa 1977 (roepnaam ELJF3) IMO 7379993
Diensttijd van 1977-1985
Bouwer : Mitsui Shipbuilding & Engineering & Co. Ltd. Ichihara. (bouwnummer 1048)
Tonnage : 159.633 brt., 125.004 nrt. en 310.991 dwt.
L X B: 330,71 X 51,82 meter.
Machine : Kawasaki Heavy Industry turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In april 1977 opgeleverd aan Shell Bermuda (Overseas). Ltd.
Van oktober’83 t/m april’85 werd ze opgelegd in Loch Striven.
In 1985 verkocht aan Hellenic Shipping Enterprises Ltd. Piraeus en herdoopt in Flagship L, ze werd opgelegd in Piraeus.
In 1986 weer in de vaart gebracht.
In 1988 verkocht aan Bergesens d/y Noorwegen en herdoopt in Berge Bragd.
In 2002 verkocht aan Ocean Tankers Shipping te Singapore en herdoopt in Tai San.



18) Labiosa 1975 (roepnaam GUKN) IMO 7360071
Diensttijd van 1975-1981
Bouwer : Chantiers de L’Atlantique St.Nazaire, Frankrijk. (bouwnummer T 25)
Tonnage : 138.460 brt., 108.235 nrt. en 278.219 dwt.
L X B : 330,71 X 51,82 meter.
Machine : Chantiers de L’Atlantique turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In juli 1975 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. Ltd. London.
Van okt.’75 t/m september’76 opgelegd in Brunei Bay.
In 1981 verkocht aan Total France en herdoopt in Autan.
Van juli’85 werd ze opgelegd in Agnefest.




19) Lembulus 1974 (roepnaam GUIP ) IMO 7368487
Diensttijd van 1974-1981
Bouwer : Verolme Dok & Scheepsbouw Rozenburg. (bouwnummer 853)
Tonnage : 130.586 brt., 111.036 nrt. en 254.146 dwt.
L X B : 329,18 X 51,51 meter.
Machine : Verolme turbines 36.000 pk. snelheid 14 knopen.
In november 1974 opgeleverd aan Shell Tankers U.K. Ltd. London.
In 1981 verkocht aan Lundquist Rederi Finland en herdoopt in Annie.
In 1986 verkocht aan Flying Fish.Navigation Ltd. Cyprus en herdoopt in Sanna.
In 1995 gesloopt.

De schepen Laconica (1975-1978), Latia (1974-1979) en Latirus (1974-1979) zijn overgedragen naar Shell Tankers B.V. Nederland waar u de gegevens kunt vinden.

De L-tankers onder Franse vlag



20) Latona 1973 (roepnaam FHND ) IMO 7233694
Diensttijd van 1973-1985
Bouwer : Chantiers de L’Atlantique St. Nazaire (bouwnummer E 25)
Tonnage : 138.482 brt., 108.238 nrt. en 282.694 dwt.
L X B X H : 342,65 X 51,85 X 27,06 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 15,5 knopen.
In 1973 opgeleverd aan Ste. Maritime Shell Saint Nazaire.
Op 16 mei 1985 aanvang sloop te Kaohsiung, Taiwan.


21) Leda 1973 (roepnaam FHNG ) IMO 7320265
Diensttijd van 1973-1984
Bouwer : Chantiers de L’Atlantique St. Nazaire (bouwnummer F 25)
Tonnage : 138.482 brt., 108.238 nrt. en 282.694 dwt.
L X B X H : 342,65 X 51,85 X 27,06 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 15,5 knopen.
In 1973 opgeleverd aan Ste. Maritime Shell Fos sur Mere.
In 1984 aanvang sloop te Kaohsiung, Taiwan.



22) Lucina 1974 (roepnaam FNTY ) IMO 7347782
Diensttijd van 1974-1985
Bouwer : Chantiers de L’Atlantique St. Nazaire (bouwnummer D 25)
Tonnage : 138.882 brt., 108.238 nrt. en 276.699 dwt.
L X B X H : 342,65 X 51,80 X 27,03 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 32.400 pk. snelheid 16 knopen.
In 1974 opgeleverd aan Ste. Maritime Shell Fos sur Mere.
Op 17 december 1985 aanvang sloop te Kaohsiung, Taiwan.


Ook de Latirus (1983-1984) is onder Franse vlag geplaatst echter zonder actief in dienst geweest te zijn. Dit schip uit de L-klasse heeft onder resp. de Engelse-, Nederlandse- en Franse vlag geregistreerd gestaan.


De L-tankers onder Duitse vlag.


23) Lagena 1974 (roepnaam DGNT ) IMO 7348982
Diensttijd van 1974-1984
Bouwer : Bremer Vulkan AG Vegesack (bouwnummer 990)
Tonnage : 162.062 brt. en 317.221 dwt.
L X B X H : 351,45 X 55,40 28,76 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 36.000 pk. 15 knopen.
In mei 1974 opgeleverd aan Deutsche Shell Tankers GmbH Hamburg.
Op 8 februari 1984 aanvang sloop te Etajima, Japan.



24) Liotina van 1974 (roepnaam ELFW3) IMO 7360497
Bouwer : Bremer Vulkan AG Vegesack (bouwnummer 991)
Tonnage : 162.226 brt. en 317.521 dwt.
L X B X H : 351,50 X 55,50 X 28,76 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 36.000 pk. 15 knopen.
In september 1974 opgeleverd aan Deutsche Shell Tankers GmbH Hamburg. (roepnaam DGGL)
In 1986 verkocht aan Solena Shipping Co. Monrovia, Liberia.
Op 2 augustus 1997 aanvang sloop te Chittagong.



25) Lottia van 1975 (roepnaam DILH) IMO 7360502
Bouwer : Bremer Vulkan AG Vegesack (bouwnummer 992)
Tonnage : 162.448 brt. en 312.572 dwt.
L X B X H : 351,50 X 55,50 X 28,76 meter.
Machine : Stal-Laval turbines 36.000 pk. 15 knopen.
In december 1975 opgeleverd aan Deutsche Shell Tankers GmbH Hamburg.
Op 17 december 1984 aanvang sloop te Kawajiri, Japan.


Aanvulling

Om verwarring te voorkomen wijs ik erop dat de Shell in 1990 nog een viertal tankers heeft overgenomen van andere rederijen die herdoopt werden als : Latia, Limnea, Lucina, en Lyria. Ook deze schepen werden tussen 1972 en 1977 gebouwd en hadden eveneens een draagvermogen van een kleine 300.000 ton.

26) Latia (ex Olympic Banner) van 1972 (roepnaam MSLB9) IMO 7229289
Bouwer : Harland & Wolff Belfast (bouwnummer 1685)
Tonnage : 268.792 dwt.
L X B X H : 345,40 X 52,50 X 26,50 mt.
Machine : Kawasaki stoomturbine 32.000 pk. snelheid 14 knopen.
Van 1972-1990 Olympic Banner.
Van 1990-1995 Latia gekocht door Shell Tankers Ltd. U.K. onder de vlag Isle of Man.
Op 17 maart 1995 aanvang sloop in India.

27) Limnea (ex Olympic Brillance) van 1973 (roepnaam MSMB9) IMO 7329481
Bouwer : Harland & Wolff Belfast (bouwnummer 1686)
Tonnage : 269.069 dwt.
L X B X H : 345,40 X 52,50 X 26,50 mt.
Machine : Kawasaki stoomturbine 32.000 pk. snelheid 14 knopen.
Van 1973-1990 Olympic Brillance.
Van 1990-1995 Limnea gekocht door Shell Tankers Ltd. U.K. onder de vlag Isle of Man.
Op 20 augustus 1995 aanvang sloop in India.

28) Lucina (ex Aristotelis S Onassis) van 1976 (roepnaam MXOJ3) IMO 7522318
Bouwer : Ishikawajima Harima H.I. Ajoi, Japan (bouwnummer 2506)
Tonnage : 273.898 dwt.
L X B X H : 337,02 X 54,54 X 27,01 mt.
Machine : Ishikawajima H.I. stoomturbines 32.400 pk., snelheid 14 knopen.
Van 1976-1990 Aristotelis S Onassis.
Van 1990-1997 Lucina gekocht door Shell Tankers Ltd. U.K. onder Liberiaanse vlag. (5LJV)
Van 1997-2000 Lucina gekocht door Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd. onder de vlag Isle of Man.
In 2000 gesloopt.

29) Lyria (ex Alexander Onassis) van 1977 (roepnaam FNIG) IMO 7360148
Bouwer : Chantiers de L’Atlantique St.Nazaire Frankrijk (bouwnummer C 26)
Tonnage : 277.5538 dwt.
Van 1977-1990 Alexander Onassis
Van 1990-2002 Lyria gekocht door Ste. Maritme Shell Frankrijk.
Op 29 april 2002 verkocht naar de Bahamas en herdoopt in Thalassa
In 2003 omgebouwd tot FPSO Marlin Sul.

Omdat aan mijn gegevens nog het e.e.a. ontbreekt ontvang ik gaarne aanvullende informatie over deze Shell-tankers.

Koos Los

e-mail : k.los@hetnet.nl