ss Kylix

De nieuwbouw van de Shell tankervloot in de jaren 1924-1940 (deel 1)

De N.V. Curacaosche Scheepvaart Maatschappij te Willemstad had een aantal moeilijke jaren achter de rug echter het tij keerde in deze periode ten goede voor de C.S.M. maar ook voor haar zustermaatschappij de N.I.T.M.

De C.S.M., die vooral in het West-Indisch gebied opereerde profiteerde mee van de sterke opkomst van de oliewinning in Venezuela. Door uitdieping van de toegang tot het meer van Maracaibo konden schepen met een diepgang van ruim 5 meter

en een laadvermogen van 2.250 ton ingezet worden. Daarvoor had de Shell acht Engelse monitors van 498 brt. om laten bouwen tot tankschepen die een pendeldienst onderhielden tussen Maracaibo en Curacao maar hun capaciteit was beperkt. Het waren de Tiga (M 16), Anam (M18), Delapan (M19), Satoe (M24), Toedjoe (M 17), Ampat (M32), Lima (M20)) en Doewa (M26). De meesten werden in 1924 verkocht toen de nieuwe schepen in dienst gesteld werden.

In 1924 kwamen er 4 C-schepen en 7 M-schepen bij de C.S.M. in de vaart die alle geschikt waren om dienst te doen in de West-Indische wateren. Alles bij elkaar zijn er 33 tankers van deze klasse aan de C.S.M. geleverd. Ze kregen als bijnaam "Mosquitos". Alle schepen waren stoomschepen pas later ging men over op motorschepen. In 1925 werd 1.838.00 ton olie aangevoerd en in 1930 was dit opgelopen tot 8.545.000 ton !

De C-en M-klasse (1924-1925)


1) Casandra 1924 (roepnaam PJAX) Diensttijd 1924-1953
Bouwer : W.Beardmore & Co. Dalnuir U.K. (bouwnummer 641).
Tonnage : 2.701 brt., 1.482 nto. en 3.181 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,32 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 Beardmore triple-machines 1.500 pk, snelheid 10 knopen.
In december 1924 in dienst gesteld.
1924-1953 Casandra C.S.M.
Op 11-10-’53 aanvang sloop te Baltimore.

 

2) Carlota 1924 (roepnaam PJAW) Diensttijd 1924-1954
Bouwer : W.Beardmore & Co. Dalnuir U.K. (bouwnummer 633).
Tonnage : 2.696 brt., 1.481 nto. en 3.187 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,32 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 Beardmore triple-machines 1.500 pk, snelheid 10 knopen.
In september 1924 in dienst gesteld.
1924-1934 Carlota C.S.M.
1934-1935 Carlota Caribean Petroleum Comp. Maracaibo.
1935-1954 Carlota C.S.M.
1954 Island Spruce Island Tug and Barge Company Victoria, Canada, verbouwd voor het vervoer van 22 treinwagons.



3) Conchita 1924 (roepnaam PJAZ) Diensttijd 1924-1954
Bouwer : W.Beardmore & Co. Dalnuir U.K. (bouwnummer 638).
Tonnage : 2.702 brt., 1.481 nto. en 3.203 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,32 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 Beardmore triple-machines 1.500 pk, snelheid 10 knopen.
In juni 1924 in dienst gesteld.
1924-1926 Conchita Anglo-Saxon Ltd. London
1926-1954 Conchita C.S.M. 1954 Island Hemlock Island Tug and Barge Company Victoria, Canada, verbouwd voor het vervoer van 22 treinwagons.
(tekening is van C.van Boeckel)


4) Chepita 1925 (roepnaam PJAY) Diensttijd 1925-1954
Bouwer : W.Beardmore & Co. Dalnuir U.K. (bouwnummer 642).
Tonnage : 2.702 brt., 1.482 nto. en 3.214 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,32 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 Beardmore triple-machines 1.500 pk, snelheid 10 knopen.
In februari 1925 in dienst gesteld.
1925-1954 Chepita C.S.M. 1954 Island Fir Island Tug and Barge Company Victoria, Canada, verbouwd voor het vervoer van 22 treinwagons.




5) Manuela 1924 (roepnaam PJAD) Diensttijd 1924-1961
Bouwer : R.D.M. Rotterdam. (bouwnummer 095).
Tonnage : 2.694 brt., 1.483 nto. en 3.265 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In september 1924 in dienst gesteld.
1924-1955 Manuela C.S.M. (in ’49 omgebouwd voor Butaan).
1955-1961 Manuela Shell Tankers N.V.
Op 05-08-’61 aanvang sloop te Bremerhaven, Duitsland.


6) Marsella 1924 (roepnaam PJAG) Diensttijd 1924-1954
Bouwer : R.D.M. Rotterdam. (bouwnummer 094).
Tonnage : 2.698 brt., 1.486 nto. en 3.269 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In juni 1924 in dienst gesteld.
1924-1926 Maresella Anglo-Saxon Ltd. London
1926-1954 Marsella C.S.M.
1954-1956 Marsella United British Oilfields of Trinidad.
1956-1961 Marsella Shell Trinidad.
In juni’61 aanvang sloop in Belgie.




7) Martina 1924 (roepnaam PJAH) Diensttijd 1924-1954
Bouwer : R.D.M. Rotterdam. (bouwnummer 093).
Tonnage : 2.698 brt., 1.486 nto. en 3.269 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In mei 1924 in dienst gesteld.
1924-1954 Martina C.S.M.
1954-1956 Martina United British Oilfields of Trinidad.
1956-1961 Martina Shell Trinidad.
Op 02-02-’61 aanvang sloop in Belgie.


8) Mariana 1925 (roepnaam PJAE) Diensttijd 1925-1954
Bouwer : R.D.M. Rotterdam. (bouwnummer 096).
Tonnage : 2.682 brt., 1.473 nto. en 3.265 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In april 1925 in dienst gesteld.
1925-1954 Mariana C.S.M.
In april ’54 aanvang sloop in Belgie.




9) Maruja 1925 (roepnaam PJBB) Diensttijd 1925-1956
Bouwer : R.D.M. Rotterdam. (bouwnummer 099).
Tonnage : 2.681 brt., 1.473 nto. en 3.272 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In mei 1925 in dienst gesteld.
1925-1955 Maruja C.S.M.
1955-1956 Maruja Shell Tankers N.V.
1956-1963 als opslagschip te Trinidad.
Op 03-07-’63 aanvang sloop in Belgie.


10) Maximina 1925 (roepnaam PJBC) Diensttijd 1925-1953
Bouwer : R.D.M. Rotterdam. (bouwnummer 135).
Tonnage : 2.679 brt., 1.471 nto. en 3.264 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In oktober 1925 in dienst gesteld.
1925-1953 Maximina C.S.M.
Op 01-10-‘53 aanvang sloop bij Boston Iron & Matal te Baltimore.




11) Matilde 1926 (roepnaam PJAJ) Diensttijd 1926-1957
Bouwer : De Nieuwe Waterweg Schiedam. (bouwnummer 140).
Tonnage : 2.601 brt., 1.132 nto. en 3.239 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In oktober 1926 in dienst gesteld.
1925-1955 Matilde C.S.M.
1955-1957 Matilde Shell Tankers N.V.
Op 27-06-‘53 aanvang sloop in Belgie.


12) Marticia 1925 (roepnaam PJAB) Diensttijd 1925-1954
Bouwer : R.D.M Rotterdam. (bouwnummer 134).
Tonnage : 2.679 brt., 1.471 nto. en 3.272 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In oktober 1925 in dienst gesteld.
1925-1952 Marticia C.S.M.
In april 1954 gesloopt in Belgie.

In dezelfde periode kwamen er nog drie andere schepen in de vaart van gelijke afmetingen dit waren de :


13) Julieta 1924 (roepnaam PJAB) Diensttijd 1924-1960
Bouwer : N.S.M. Amsterdam. (bouwnummer 177).
Tonnage : 2.746 brt., 1.517 nto. en 3.237 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,29 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 Werkspoor. triple-machines 1.500 p, snelheid 9,5 knopen.
In april 1924 in dienst gesteld.
1924-1955 Julieta C.S.M.
1955-1960 Julieta Shell Tankers N.V.
Op 15-01-‘60 aanvang sloop in Belgie.




14) Justina 1924 (roepnaam PJAC) Diensttijd 1924-1944
Bouwer : N.S.M. Amsterdam. (bouwnummer 178).
Tonnage : 2.700 brt., 1.462 nto. en 3.265 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,29 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In oktober 1924 in dienst gesteld.
1924-1944 Justina C.S.M.
Op 23-09-‘44 na aanvaring met U.S. tanker Yamill gezonken.



15) Felipa 1925 (roepnaam PJBD) Diensttijd 1925-1954
Bouwer : Gusto Schiedam. (bouwnummer 587).
Tonnage : 2.683 brt., 1.472 nto. en 3.278 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 Gusto triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In oktober 1925 in dienst gesteld.
1925-1954 Felipa C.S.M. In april ’54 aanvang sloop in Belgie.


16) Frasca 1926 (roepnaam PJAI) Diensttijd 1926-1961
Bouwer : Gusto Schiedam. (bouwnummer 587).
Tonnage : 2.670 brt., 1.131 nto. en 3.264 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,29 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 Gusto triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In oktober 1926 in dienst gesteld.
1926-1955 Frasca C.S.M.
1955-1961 Frasca Shell Tankers N.V. Op 05-08-‘61 aanvang sloop in Bremerhaven.



17) Lucita 1926 (roepnaam PJAK) Diensttijd 1926-1954
Bouwer : Cantieri Navale Triestino Monfalcone, Italie (bouwnummer 305).
Tonnage : 2.604 brt., 1.136 nto. en 3.268 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In november 1926 in dienst gesteld.
1926-1954 Lucita C.S.M. Op 15-09-‘54 aanvang sloop in Nederland


18) Leonor 1928 (roepnaam PJBE) Diensttijd 1928-1931 br>Bouwer : Cantieri Navale Triestino Monfalcone, Italie (bouwnummer 204). br>Tonnage : 2.582 brt., 1.107 nto. en 3.040 dwt. br>L X B X D X H : 92,99 X 15,32 X 4,65 X 6,09 mt. br>Machines : 2 R.D.M. triple-machines 1.720 pk, snelheid 10 knopen. br>In november 1928 in dienst gesteld.
1928-1931 Leonor C.S.M.
1931-1937 Shellphalte Soc.Anonime Francaise de Petr. Shell, Algiers.
1937-1940 Spramex Soc.Anonime Francaise de Petr. Shell, Algiers.
1940-1945 Schwarzsee in beslag genomen door Duitsland.
1945-1959 Spramex Soc.Anonime Francaise de Petr. Shell, Algiers.
1959-1966 Bassens Association de Transport Petroliers, Bordeaux.
1966-1983 Eloro Ciane-Anapo Compagnia de Nav. E Bunkeraggi SpA, Sicilie. Op 10-03-‘83 aanvang sloop te La Spezia, Italie.



19) Berta 1927 (roepnaam PJAL) Diensttijd 1927-1939
Bouwer : Harland & Wolff Belfast (bouwnummer 798).
Tonnage : 2.611 brt., 1.131 nto. en 3.159 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,29 X 4,15 X 4,62 mt.
Machines : 2 Harland triple-machines 1.5 00 pk, snelheid 8 knopen.
In juli 1927 in dienst gesteld.
1927-1939 Berta C.S.M.
1939-1939 Shell Dezoito Shell Portugal.
1939-1945 Berta Anglo Saxon Ltd. London.
1945-1954 Berta C.S.M.
1954-1961 Berta Shell Tankers N.V. Op 29-06-’61 van Curacao naar Spanje voor de sloop.



20) Brigida 1927 (roepnaam PJAN) Diensttijd 1927-1954
Bouwer : Harland & Wolff Belfast (bouwnummer 799).
Tonnage : 2.609 brt., 1.133 nto. en 3.154 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,34 X 4,15 X 4,57 mt.
Machines : 2 Harland triple-machines 1.5 00 pk, snelheid 8 knopen.
In augustus 1927 in dienst gesteld.
1927-1954 Brigida C.S.M.
Op 10-08-’54 aanvang sloop in Belgie.



21) Paula 1927 (roepnaam PGRN) Diensttijd 1927-1953
Bouwer : Harland & Wolff Glasgow (bouwnummer 748G).
Tonnage : 2.770 brt., 1.319 nto. en 3.115 dwt.
L X B X D X H : 93,97 X 15,29 X 4,15 X 4,62 mt.
Machines : 2 Harland-diesel 6 cil. 1.350 pk, snelheid 9 knopen.
In november 1927 in dienst gesteld.
1927-1928 Paula Anglo Saxon Ltd. London.
1928-1932 Paula C.S.M.
1932-1942 Paula N.I.T.M.
Op 01-03-’42 zelf tot zinken gebracht in de haven van Tandjong Priok.
Op 22-12-’42 gelicht en herdoopt in Arare Maru Japan.
1945-1953 Paula N.I.T.M.
1953- Pibul berbouwd als zandzuiger te Singapore.



22) Petronella 1927 (roepnaam PGSI) Diensttijd 1927-1944
Bouwer : Harland & Wolff Glasgow (bouwnummer 747G).
Tonnage : 2.770 brt., 1.321 nto. en 3.161 dwt.
L X B X D X H : 93,97 X 15,29 X 4,15 X 4,62 mt.
Machines : 2 Harland-diesel 6 cil. 1.350 pk, snelheid 9 knopen.
In november 1927 in dienst gesteld.
1927-1927 Petronella Anglo Saxon Ltd. London.
1927-1932 Petronella C.S.M.
1932-1944 Petronella N.I.T.M.
Op 15-10-’44 op een mijn gelopen in de Golf van Napoli en gezonken.



23) Paquita 1928 (roepnaam PJBF) Diensttijd 1928-1931
Bouwer : James Laing & Sons Sunderland (bouwnummer 704).
Tonnage : 2.617 brt., 1.179 nto. en 2.618 dwt.
L X B X D X H : 92,84 X 15,32 X 4,15 X 4,62 mt.
Machines : 2 Clark’s-triple 1.500 pk, snelheid 9,5 knopen.
In november 1928 in dienst gesteld.
1928-1931 Paquita C.S.M.
1931-1940 Mexphalte Soc. Anonime Francaise de perolies Shell, Algiers
1940-1945 Mexphalte in beslag genomen en onder Duitse vlag.
Op 16-09-’44 in Kiel gebombardeerd, gezonken en gelicht.
Op 03-04-‘45 weer in Kiel gebombardeerd, gezonken en gelicht.
1950-1951 Mexphalte Eveling & poeppel, Duitsland.
1951-1960 Berno Nordtank GmbH (J.A.Reinecke) Hamburg.
In 1955 opbouw verplaatst naar achterschip en dieselmotor geinstalleerd.
1960-1971 Alize Citerna Mar.S.A. Bordeaux.
1971-1988 Arcadia Greek Tanker Shipping, Piraeus.
1988-1988 Kadi Gem Sokum Tikaret s/a/ Turkije.
Op 17-04-’88 aanvang sloop te Alagia.



24) Susana 1927 (roepnaam PJAA) Diensttijd 1936-1954
Bouwer : J.L.Thompson & Sons U.K. (bouwnummer 558).
Tonnage : 2.450 brt., 1.285 nto. en 3.207 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,60 X 4,57 X 6,09 mt.
Machines : MacColl Pollock triple. 1.500 pk, snelheid 10 knopen.
In 1927 in dienst gesteld.
1927-1936 San Camilo U.K
1936-1954 Susana C.S.M.
Op 10-08-’54 aanvang sloop in Belgie.


25) Elena 1928 (roepnaam PJAS) Diensttijd 1928-1954
Bouwer : Howaltswerke A.G. Kiel (bouwnummer 690).
Tonnage : 2.609 brt., 1.147 nto. en 3.229 dwt.
L X B X D X H : 93,12 X 15,34 X 4,60 X 6,09 mt.
Machines : Howalts triple. 1.500 pk, snelheid 10 knopen.
In november 1928 in dienst gesteld.
1928-1946 Elena C.S.M.
1946-1954 Elena Caribean Petroleum Company Maracaibo.
In september ’54 aanvang sloop in Gent, Belgie.




26) Lucrecia 1928 (roepnaam PJAU) Diensttijd 1928-1940
Bouwer : Cantieri Navale Triestino Monfalcone, Italie (bouwnummer 203).
Tonnage : 2.584 brt., 1.119 nto. en 3.233 dwt.
L X B X D X H : 92,99 X 15,32 X 4,65 X 6,09 mt.
Machines : 2 triple-machines 1.5 00 pk, snelheid 10 knopen.
In juli 1928 in dienst gesteld.
1928-1940 Lucrecia C.S.M.
Op 07-07-’40 getorpedeerd door de U-34 en gezonken.


27) Letecia 1928 (roepnaam PJAP) Diensttijd 1928-1940
Bouwer : Cantieri Navale Triestino Monfalcone, Italie (bouwnummer 197).
Tonnage : 2.580 brt., 1.116 nto. en 3.040 dwt.
L X B X D X H : 92,99 X 15,32 X 4,65 X 6,09 mt.
Machines : R.D.M.2 triple-machines 1.5 00 pk, snelheid 10 knopen.
In januari 1928 in dienst gesteld.
1928-1940 Letecia C.S.M.
Op 27-06-’40 getorpedeerd door de U-47 en gezonken.



28) Josefina 1928 (roepnaam PFEV) Diensttijd 1928-1942
Bouwer : N.S.M. Amsterdam (bouwnummer 198).
Tonnage : 2.594 brt., 1.168 nto. en 3.220 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,29 X 4,62 X 6,09 mt.
Machines : 2 triple-machines 1.5 00 pk, snelheid 10 knopen.
In december 1928 in dienst gesteld.
1928-1932 Josefina C.S.M.
1932-1942 Josefina N.I.T.M.
Op 02-03-’42 als Tan 6 K.M. zelf tot zinken gebracht te Soerabaja.
Op 01-06-’42 gelicht en herdoopt in Yosei Maru Japan.
Op 13-05-’45 Getorpedeerd door U.S.S. Baya in de Javazee.


29) Juliana 1928 (roepnaam PJAT) Diensttijd 1928-1953
Bouwer : N.S.M. Amsterdam (bouwnummer 193).
Tonnage : 2.587 brt., 1.117 nto. en 3.207 dwt.
L X B X D X H : 92,96 X 15,29 X 4,62 X 6,09 mt.
Machines : Stork 2 triple-machines 1.5 00 pk, snelheid 10 knopen.
In juli 1928 in dienst gesteld.
1928-1953 Juliana C.S.M.
In 1953 gesloopt te Hendrik-Ido-Ambacht.


Eind 1929 bestond de C.S.M.-vloot uit 32 schepen met een totaal laadvermogen van 78.700 ton. In die tijd begon een sterke economische terugval waardoor ook de produktie in Venezuela terug liep. Een aantal schepen zoals de Leonor, Paquita en Marquita werden overgebracht naar Europa, terwijl de Josefina, Paula en Petronella naar de Oost vertrekken.

In 1932 was het dieptepunt bereikt van de wereldwijde malaise en in 1934 trad een eerste herstel op waardoor de Venezulaanse produktie weer wat aantrok. Pas in 1938 werd het niveau bereikt van voor de recessie.

Ondanks al deze perikelen kwamen in deze jaren o.a. de A-klasse in de vaart bij de C.S.M.

De A-klasse (1927-1931)


30) Aletta 1927 (roepnaam PCKM) Diensttijd 1927-1955
Bouwer : Caledon S.B. & Engineering Ltd. Dundee U.K. (bouwnummer 308).
Tonnage : 3.085 brt., 1.572 nto. en 3.841 dwt.
L X B X D X H : 92,94 X 15,34 X 5,38 X 5,89 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 6 cilinder 1.400 pk, snelheid 10 knopen.
In mei 1927 in dienst gesteld.
1927-1927 Aletta Anglo-Saxon U.K.
1927-1955 Aletta N.I.T.M.
1955-1968 La Paz Lou Shipping Corp. Panama.
Op 05-04-1966 opgelegd te Singapore en in ’68 aldaar gesloopt.


31) Augustina 1927 (roepnaam PCWA) Diensttijd 1927-1942
Bouwer : Swan Hunter & Wigham Richardson Wallsend U.K. (bouwnummer 1301).
Tonnage : 3.110 brt., 1.626 nto. en 3.877 dwt.
L X B X D X H : 92,99 X 15,32 X 5,38 X 5,89 mt.
Machine : Hawthorn-diesel 6 cilinder 1.400 pk, snelheid 10 knopen.
In juli 1927 in dienst gesteld.
1927-1942 Augustina N.I.T.M.
Op 01-03-1942 door eigen bemanning tot zinken gebracht in de Javazee tijdens Japanse invasie.



32) Agatha 1927 (roepnaam PCFC) Diensttijd 1927-1956
Bouwer : Harland & Wolff Glasgow U.K. (bouwnummer 749).
Tonnage : 3.369 brt., 1.804 nto. en 4.330 dwt.
L X B X D X H : 102,81 X 15,29 X 5,26 X 5,89 mt.
Machine : Harland & Wolff-diesel 6 cilinder 1.400 pk, snelheid 10 knopen.
In juli 1927 in dienst gesteld.
1927-1955 Agatha N.I.T.M.
1955-1956 Agatha Shell Tankers N.V. Nederland.
1956-1957 Agatha Shell Tankers Ltd. London U.K.
Op 15-12-1957 aanvang sloop te HongKong.



33) Alicia 1928 (roepnaam PJAP) Diensttijd 1928-1934
Bouwer : W.G. Armstrong Whitworth & Co. New Castle U.K. (bouwnummer 1035).
Tonnage : 3.226 brt., 1.225 nto. en 3.040 dwt.
L X B X D X H : 93,04 X 15,34 X 4,60 X 5,89 mt.
Machine : Shields-diesel 6 cilinder 1.500 pk, snelheid 10 knopen.
In februari1928 in dienst gesteld.
1928-1934 Alicia C.S.M.
1934-1948 Alicia Caribean Petroleum Company Maracaibo, Venezuela.
1948-1953 Alicia Shell Petroleum Company Maracaibo, Venezuela.
In juli 1953 aanvang sloop te Baltimore.



34) Adela 1928 (roepnaam PJAV) Diensttijd 1928-1953
Bouwer : W.G. Armstrong Whitworth & Co. New Castle U.K. (bouwnummer 1036).
Tonnage : 3.301 brt., 1.460 nto. en 3.301 dwt.
L X B X D X H : 93,04 X 15,34 X 4,60 X 5,89 mt.
Machine : Shields-diesel 6 cilinder 1.500 pk, snelheid 10 knopen.
In juni1928 in dienst gesteld.
1928-1953 Adela C.S.M.
Op 18-07-‘53 aanvang sloop te Baltimore.




35) Anastasia 1930 (roepnaam PCQM) Diensttijd 1930-1942
Bouwer : Burgerhout Rotterdam. (bouwnummer 123).
Tonnage : 3.029 brt., 1.605 nto. en 3.857 dwt.
L X B X D X H : 93,17 X 15,27 X 4,65 X 5,89 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 6 cilinder 1.400 pk, snelheid 10 knopen.
In december 1930 in dienst gesteld.
1930-1942 Anastasia N.I.T.M.
Op 02-03-’42 door eigen bemanning tot zinken gebracht in de haven van Tandjong Priok.
Op 30-10-’42 door de Japanse bezetters gelicht en hersteld.
1942-1944 Takekuni Maru Japan.
Op 10-09-’44 op een mijn gelopen en gezonken.



36) Agnita 1931 (roepnaam PCFL) Diensttijd 1931-1939
Bouwer : Hawthorn, Leslie & Co. Hebburn U.K. (bouwnummer 578).
Tonnage : 2.696 brt., 2.019 nto. en 3.552 dwt.
L X B X D X H : 93,06 X 15,36 X 4,60 X 5,89 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 8 cilinder 2.350 pk, snelheid 11 knopen.
In maart 1931 in dienst gesteld.
1931-1939 Agnita N.V. Petroleum Mij. La Corona.
1939-1941 Agnita Anglo Saxon Ltd. London U.K.
Op 22-03-’41 tot zinken gebracht door Duitse raider Thor.



37) Aldegonda 1931 (roepnaam PCJV) Diensttijd 1931-1955
Bouwer : Gusto Schiedam (bouwnummer 652).
Tonnage : 2.441 brt., 1.285 nto. en 2.800 dwt.
L X B X D X H : 79,35 X 14,66 X 2,97 X 4,32 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 6 cilinder 1.020 pk, snelheid 9 knopen.
In maart 1931 in dienst gesteld.
1931-1942 Aldegonda N.I.T.M.
Op 03-03-’42 als Tan 5 (K.M.) zelf tot zinken gebracht in de haven van Soerabaja.
Op 07-09-’42 gelicht en hersteld als Aiten Maru onder Japanse vlag.
1945-1955 Aldagonda N.I.T.M.
1955-1963 Glory Chin Hwa Shipping & Trading Singapore.
1963-1965 Glory Lou Shipping Corp. Panama.
In april 1965 gesloopt te Singapore.


38) Angelina 1932 (roepnaam PCQV) Diensttijd 1932-1942
Bouwer : N.D.M. Amsterdam (bouwnummer 038).
Tonnage : 2.086 brt., 1.028 nto. en 2.311 dwt.
L X B X D X H : 79,30 X 14,66 X 2,97 X 4,32 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 6 cilinder 1.020 pk, snelheid 9 knopen.
In juli 1932 in dienst gesteld.
1932-1942 Angelina N.I.T.M.
Op 02-03-’42 zelf tot zinken gebracht in Ned.Oost-Indie.
Op 23-07-’42 gelicht en hersteld als Anjoi Maru onder Japanse vlag.
Op 28-09-’44 getorpedeerd door U.S.S. Bonefish en gezonken.



39) Apollonia 1931 (roepnaam PCSY) Diensttijd 1931-1940
Bouwer : Rijkee & Co. Rotterdam (bouwnummer 202).
Tonnage : 2.086 brt., 1.031 nto. en 2.300 dwt.
L X B X D X H : 79,38 X 14,66 X 2,97 X 4,50 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 6 cilinder 1.020 pk, snelheid 9 knopen.
In juli 1931 in dienst gesteld.
1931-1940 Apollonia N.I.T.M.
Op 25-11-’40 getorpedeerd door Duitse torpedoboten Hans Lody, Karl Gaster en Richard Beitz
bij Dover en gezonken.



40) Armilla 1931 (roepnaam PCUL) Diensttijd 1934-1957
Bouwer : Hawthorn, Leslie & Co. Hebburn U.K. (bouwnummer 576).
Tonnage : 3.011 brt., 1.626 nto. en 4.366 dwt.
L X B X D X H : 93,14 X 15,26 X 4,60 X 5,87 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 6 cilinder 1.400 pk, snelheid 9 knopen.
In april 1931 in dienst gesteld.
1931-1934 Helix Anglo Saxon Ltd. London.
1934-1955 Armilla N.I.T.M.
1955-1957 Armilla Shell Tankers N.V.
1957-1957 Armilla Shell Tankers Ltd. London.
Op 16-09-’57 aanvang sloop te Hongkong.




41) Antonia 1938 (roepnaam PCSH) Diensttijd 1938-1959
Bouwer : C. van der Giessen Krimpen a/d IJssel (bouwnummer 653).
Tonnage : 3.357 brt., 1.787 nto. en 4.003 dwt.
L X B X D X H : 101,19 X 14,17 X 4,51 X 6,15 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 6 cilinder 1.800 pk, snelheid 10 knopen.
In augustus 1938 in dienst gesteld.
1938-1955 Antonia N.I.T.M.
1955-1959 Antonia Shell Tankers N.V.
1959-1964 Antonia Shell Tankers Ltd. London.
Op 30-07-‘64 aanvang sloop te Singapore.


42) Adinda 1939 (roepnaam PCDO) Diensttijd 1939-1955
Bouwer : Cantieri Riunti del Adriatico Monfalcone, Italie (bouwnummer 1209).
Tonnage : 3.359 brt., 1.789 nto. en 4.003 dwt.
L X B X D X H : 101,19 X 14,17 X 4,51 X 6,10 mt.
Machine : Werkspoor-diesel 6 cilinder 2.040 pk, snelheid 10 knopen.
In januari 1939 in dienst gesteld.
1939-1955 Adinda N.I.T.M.
1955-1955 Adinda Shell Tankers N.V.
Op 08-08-‘55 aanvang sloop te Hong Kong.


In redelijk korte tijd waren er dus een fiks aantal nieuwe schepen toegevoegd aan de vloot maar daarmee bleef het niet.

Al snel daarna t.w. in 1935 kwamen er weer een nieuwe schepen in de vaart. De opkomst van motorschepen nam hand over hand toe en eind 1935 bedroeg het aantal stoomschepen in de totale vloot 79 terwijl het aantal motorschepen op 80 lag. In die tijd kwam ook de discussie op gang over de "triple twelve" schepen. Men streefde naar schepen met 12.000 ton draagvermogen, een snelheid van 12 knopen per uur en een brandstofverbruik van 12 ton per dag. Maar eerst de nieuwbouw van van de M-klasse die vanaf 1931 bij N.V. Petroleum Maatschappij La Corona in dienst gesteld werden. (zie hiervoor het vervolg in deel 2)

Opgesteld door Koos Los. Aanvullingen en/of rectificaties evenals foto’s gaarne naar mailadres k.los@hetnet.nl