ms Ondina

Shell nieuwbouw in de na-oorlogse jaren van 1945 tot 1953

Na de dramatische jaren 1939-1945 waarin Shell veel schepen door oorlogshandelingen verloor (zie apart artikel W.O. II) brak er een nieuw tijdperk aan.

De gezamelijke Nederlandse vloot bestond begin 1940 uit 94 tankers t.w. La Corona 36, N.I.T.M. 22 en C.S.M. 36 schepen. Na de capitulatie van Duitsland en Japan was de vloot terug gebracht tot 66 schepen t.w. La Corona 23, N.I.T.M. 10 en C.S.M. 33 schepen. Bij de Engelse Anglo-Saxon waren de verliezen in W.O.II eveneens zeer omvangrijk geweest echter de aanvulling hiervan was evenredig groot waardoor al vrij snel na de oorlog het aantal schepen en tonnage dat van de vooroorlogse situatie overtrof. Om die reden kwamen in 1949/1950 vijf Engelse schepen van 12.000 ton onder Nederlandse vlag te varen t.w. Malea (ex Carelia), Marisa (ex Miralda), Metula (ex Clausina), Myonia (ex Cymbula) en Rotula (ex Rapana).

De C.S.M. plaatste orders voor nieuwe schepen voor de "Lake Trade". De bekende eisen van maximaal laadvermogen bij een bepaalde diepgang en grote manoeuvreerbaarheid kwamen op tafel. De eerste 10 schepen (G-1) met een draagvermogen van 6.325 ton werden besteld. Het waren dubbelschroefsstoomschepen met twee triple-expansiemachines die 3.800 pk. ontwikkelden bij een brandstofverbruik van 38 ton per dag. De snelheid bedroeg 12 knopen. Het waren zogenaamde trunkdeck of kofferdekschepen ook wel havendekschepen genoemd.

Toen de toegang tot het meer van Maracaibo werd verdiept werden de schepen later omgebouwd tot gladdekschepen waardoor ze 2.000 ton meer lading konden vervoeren. Hierna werden ze als G-3 tankers aangeduid.

Drie later gebouwde schepen de Gyrotoma, Gadinia en Genota werden langer waardoor ook hun draagvermogen kon worden opgevoerd tot 7.900 ton. Deze schepen werden aangeduid als G-2 schepen.

De Rebeca, Frasca en Manuela werden voor de C.S.M. omgebouwd voor de propaan-en butavaart. Ook de nieuwe Genota kon gedeeltelijk propaan vervoeren.

De al eerder in 1940 geplande 12.000 tonner Mitra werd in 1949 aan de C.S.M. vloot toegevoegd evenals in 1947 de Chama (ex Backhuysen). De laatste was het eerste schip in de vloot met radar.

In 1953 werd de eerste stappen ondernomen tot de oprichting van Shell Tankers N.V. te ’s-Gravenhage. Dit werd op 1 januari 1955 bekrachtigd waarin het beheer van La Corona, N.I.T.M. en C.S.M. werd gebundeld.

Vanaf 1953 werd een groot aantal nieuwe C-, K- en later A-schepen opgeleverd aan Shell Tankers N.V. Alle gegevens hierover vindt u terug in de aparte artikelen over de C- en K-schepen.

De G-klasse tankers (1946-1952)


1) Geomitra 1946 (roepnaam PJAU) Diensttijd 1946-1960 type G-1 later G-3
Bouwer : Smith Dock’s Co. Ltd. Middlesborough U.K. (bouwnummer 1158)
Tonnage : 5.437 brt., 2.741 nto. en 6.295 dwt.
L X B X D : 116,64 X 19,10 X 5,79 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In juli 1946 in dienst gesteld.
1946-1952 Geomitra C.S.M.
1952 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.300 dwt. machines 4.200 pk.
1953-1954 Geomitra Shell Caribean Petroleum Comp.
1954-1961 Geomitra Compania Shell de Venezuela.
1961-1965 Geomitra Shell Tankers Ltd. London.
In maart ’65 gesloopt te Hong Kong.



2) Ganesella 1946 (roepnaam PJAQ) Diensttijd 1946-1961 type G-1 later G-3
Bouwer : J.L.Thompson & Sons Sunderland U.K. (bouwnummer 645)
Tonnage : 5.042 brt., 2.432 nto. en 6.295 dwt.
L X B X D : 116,81 X 19,09 X 5,82 mt.
Machines : Clark 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In augustus 1946 in dienst gesteld.
1946-1952 Ganesella C.S.M.
1952 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.264 dwt. machines 4.200 pk.
1953-1954 Ganesella Shell Caribean Petroleum Comp.
1954-1961 Ganesella Compania Shell de Venezuela.
1961-1965 Ganesella Shell Tankers Ltd. London.
1965-1965 Ganesella Serena Shipping Liberia (Shell Tankers N.V.).(roepnaam 6ZDW)
Op 07-03-’65 aanvang sloop te Hong Kong.



3) Gouldia 1946 (roepnaam PJBF) Diensttijd 1946-1953 en 1958-1960 type G-1 later G-3
Bouwer : Smith Dock’s Co. Ltd. Middlesborough U.K. (bouwnummer 1159)
Tonnage : 5.437 brt., 2.430 nto. en 6.295 dwt.
L X B X D : 116,92 X 19,10 X 5,79 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In november 1946 in dienst gesteld.
1946-1952 Gouldia C.S.M.
1952 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.264 dwt. machines 4.200 pk.
1953-1954 Gouldia Shell Caribean Petroleum Comp.
1954-1958 Gouldia Compania Shell de Venezuela.
1958-1960 Gouldia Shell Tankers N.V.
1961-1965 Gouldia Shell Tankers Ltd. London.
1965-1965 Gouldia Serena Shipping Liberia (Shell Tankers N.V.).
Op 11-06-’65 aanvang sloop te Hong Kong.



4) Galeomma 1946 (roepnaam PJBG) Diensttijd 1946-1953 type G-1 later G-3
Bouwer : J.L. Thompson & Sons Sunderland U.K. (bouwnummer 643)
Tonnage : 5.042 brt., 2.443 nto. en 6.295 dwt.
L X B X D : 116,64 X 19,10 X 5,82 mt.
Machines : Clark 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In mei 1946 in dienst gesteld.
1946-1952 Galeomma C.S.M.
1952 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.264 dwt. machines 4.200 pk.
1953-1954 Galeomma Shell Caribean Petroleum Comp.
1954-1961 Galeomma Compania Shell de Venezuela.
1961-1962 Galeomma Shell Tankers Ltd. London.
In mei ’62 gesloopt te Blyth U.K.


5) Gena 1947 (roepnaam PJBM) Diensttijd 1947-1960 type G-1 later G-3
Bouwer : Smith Dock’s Co. Ltd. Middlesborough U.K. (bouwnummer 1161)
Tonnage : 5.436 brt., 2.432 nto. en 6.295 dwt.
L X B X D : 116,89 X 19,10 X 5,79 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In juni 1947 in dienst gesteld.
1947-1952 Gena C.S.M.
1952 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.344 dwt. machines 4.200 pk.
1953-1957 Gena Compania Shell de Venezuela.
1957-1960 Gena Shell Tankers N.V.
1960-1965 Gena Shell Tankers Ltd. London.
1965-1965 Gena Serena Shipping Liberia (Shell Tankers N.V.).(roepnaam 6ZED)
In juli ‘65 gesloopt te Onomichi, Japan.


6) Gari 1947 (roepnaam PJAS) Diensttijd 1947-1961 type G-1 later G-3
Bouwer : Smith Dock’s Co. Ltd. Middlesborough U.K. (bouwnummer 1162)
Tonnage : 5.436 brt., 2.432 nto. en 6.295 dwt.
L X B X D : 116,89 X 19,10 X 5,79 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In november1947 in dienst gesteld.
1947-1952 Gari C.S.M.
1952 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.334 dwt. machines 4.200 pk.
1953-1957 Gari Compania Shell de Venezuela.
1957-1960 Gari Shell Tankers N.V.
1960-1965 Gari Shell Tankers Ltd. London.
1965-1965 Gari Serena Shipping Liberia (Shell Tankers N.V.).
In juli ‘65 gesloopt te Onomichi, Japan.


7) Gomphina 1948 (roepnaam PJBN) Diensttijd 1948-1961 type G-1 later G-3
Bouwer : J.L. Thompson & Sons Sunderland U.K. (bouwnummer 655)
Tonnage : 5.437 brt., 2.432 nto. en 6.295 dwt.
L X B X D : 116,94 X 19,08 X 5,82 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In maart 1948 in dienst gesteld.
1948-1953 Gomphina C.S.M.
1949-1952 Gastrana C.S.M.
1952 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.254 dwt. machines 4.200 pk.
1952-1961 Gastrana Shell Tankers N.V.
1961-1967 Gastrana Shell Tankers Ltd. London.
Op 10-05-‘67 aanvang sloop te Hong Kong.



9) Gemma 1949 (roepnaam PJBI) Diensttijd 1949-1952 type G-1 later G-3
Bouwer : J.L. Thompson & Sons Sunderland U.K. (bouwnummer 663)
Tonnage : 5.439 brt., 2.432 nto. en 6.295 dwt.
L X B X D : 117,55 X 19,08 X 5,79 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In oktober 1949 in dienst gesteld.
1949-1951 Gemma C.S.M.
1951 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.300 dwt. machines 4.200 pk.
1952-1954 Gemma Shell Caribean Petroleum Comp.
1954-1961 Gemma Compania Shell de Venezuela.
1961-1963 Gemma Shell Tankers Ltd. London.
1963-1965 Gemma Serena Shipping Liberia (Shell Tankers N.V.).(roepnaam 6ZDF)
Op 18-08-‘65 aanvang sloop te Mihara.


10) Glessula 1949 (roepnaam PJBK) Diensttijd 1949-1959 type G-1 later G-3
Bouwer : Smith Dock’s Co. Ltd. Middlesborough U.K. (bouwnummer 1186)
Tonnage : 5.437 brt., 2.729 nto. en 6.325 dwt.
L X B X D : 116,92 X 19,10 X 5,79 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In december 1949 in dienst gesteld.
1949-1953 Glessula C.S.M.
1953 omgebouwd als gladdek-tanker type G-3 van 8.309 dwt. machines 4.200 pk.
1954-1959 Glessula Shell Tankers N.V.
1959-1963 Glessula Shell Tankers Ltd. London.
Op 21-02-‘63 aanvang sloop bij Scrappingoo te Wilbroek, Belgie.



11) Gadinia 1950 (roepnaam PJBL) Diensttijd 1950-1953 type G-2
Bouwer : Smith Dock’s Co. Ltd. Middlesborough U.K. (bouwnummer 1187)
Tonnage : 5.294 brt., 2.931 nto. en 7.941 dwt.
L X B X D : 124,21 X 19,08 X 6,63 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In maart 1950 in dienst gesteld.
1950-1953 Gadinia C.S.M.
1953-1954 Gadinia Shell Caribean Petroleum Comp.
1954-1961 Gadinia Compania Shell de Venezuela.
1961-1962 Gadinia Shell Tankers Ltd. U.K.
Op 05-05-‘62 aanvang sloop te Dunstone on Tyne, U.K.



12) Gyrotoma 1950 (roepnaam PJGA) Diensttijd 1950-1960 type G-2
Bouwer : J.L. Thompson & Sons Sunderland U.K. (bouwnummer 667)
Tonnage : 5.930 brt., 2.937 nto. en 7.897 dwt.
L X B X D : 124,21 X 19,08 X 6,61 mt.
Machines : Clark 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In juni1950 in dienst gesteld.
1950-1955 Gyrotoma C.S.M.
1955-1960 Gyrotoma Shell Tankers N.V.
1960-1974 Shell Murachi Compania Shell de Venezuela.
1974-1975 opgelegd in Punta Cardon, Venezuela.
In december ’75 gesloopt bij Sidegurgica de Orinoco.


13) Genota 1951 (roepnaam PJGB) Diensttijd 1951-1954 type G-2
Bouwer : Smith Dock’s Co. Ltd. Middlesborough U.K. (bouwnummer 1214)
Tonnage : 5.297 brt., 2.959 nto. en 7.920 dwt.
L X B X D : 124,21 X 19,08 X 6,63 mt.
Machines : Smith 2 triple-expansie stoom van 3.800 pk. snelheid 12 knopen.
In december 1951 in dienst gesteld.
1951-1954 Genota C.S.M.
1954-1960 Genota Compania Shell de Venezuela.
1960-1967 Shell Manaure Compania Shell de Venezuela.
Op 19-10-‘67 verkocht voor de sloop als Manaure.
Op 07-03-’69 doorverkocht en gesloopt Gadani Beach, Pakistan.




14) Gaza 1954 (roepnaam PJGC) Diensttijd 1954-1957 type G-4 IMO 5322142
Bouwer : Bremer Vulkan Schiffbau Vegesack (bouwnummer 837)
Tonnage : 10.475 brt., 5.047 nto. en 14.900 dwt.
L X B X D : 153,08 X 20,52 X 8,23 mt.
Machines : Bremer-Vulkan van 5.500 pk. snelheid 12 knopen.
In november 1954 in dienst gesteld.
1954-1955 Gaza C.S.M.
1955-1957 Gaza Shell Tankers N.V.
1957-1960 Gaza Compania Shell de Venezuela.
1960-1976 Shell Caricuao Compania Shell de Venezuela.
1976-1978 Caricuao Maravan S.A. Venezuela.
Op 23-12-‘78 als Cuao gesloopt te Dalmuir.



15) Glebula 1955 (roepnaam PJGD) Diensttijd 1955-1956 type G-4 IMO 5322154
Bouwer : Bremer Vulkan Schiffbau Vegesack (bouwnummer 838)
Tonnage : 10.475 brt., 5.047 nto. en 14.900 dwt.
L X B X D : 153,08 X 20,52 X 8,23 mt.
Machines : Bremer-Vulkan van 5.500 pk. snelheid 12 knopen.
In december 1955 in dienst gesteld.
1955-1955 Glebula C.S.M.
1955-1956 Glebula Shell Tankers N.V.
1956-1960 Glebula Compania Shell de Venezuela.
1960-1976 Shell Charaima Compania Shell de Venezuela.
1976-1978 Charaima Maravan S.A. Venezuela.
Op 23-12-‘78 als Raima gesloopt te Dalmuir.

In deel 2 periode 1924-1940 worden nog twee G-schepen behandeld t.w. Gadila die in dienst was van 1935-1957 en de Genota die echter in 1942 door de Japanners in beslag was genomen en in hetzelfde jaar door US viegtuigen tot zinken werd gebracht.

In deze periode (1945-1953) kwamen eveneens de herdoopte schepen Malea, Marisa, Metula, Myonia en Rotula in dienst. Ik verwijs naar het artikel Shell tankers periode 1924-1940 deel 2 waar u de gegevens van deze schepen aantreft.

Nieuw kwamen ook de Chama, Mitra en Felipes in dienst.

16) Mitra 1949 (roepnaam PGAD) Diensttijd 1949-1962
Bouwer : Wilton-Fijenoord Schiedam (bouwnummer 720)
Tonnage : 8.263 brt., 4.600 nto. en 12.358 dwt.
L X B X H : 147,01 X 18,00 X 10,29 mt.
Machines : MAN-triple 12 van 3.600 pk. snelheid 11,5 knopen.
In december 1949 in dienst gesteld.
1949-1955 Mitra N.V.Petroleum Mij. La Corona.
1955-1962 Mitra Shell Tankers N.V.
Op 31-12-’62 aanvang sloop te Grimstad, Noorwegen.



17) Chama 1942 (roepnaam PDJZ) Diensttijd 1947-1955
Bouwer : Harland & Wolff Belfast (bouwnummer 1081)
Tonnage : 8.195 brt., 4.654 nto. en 11.746 dwt.
L X B X H : 147,22 X 18,11 X 10,26 mt.
Machines : Burmeister & Wain-diesel van 4.330 pk. snelheid 12 knopen.
In december 1942 in dienst gesteld.
1942-1943 Empire Fletcher M.O.W.T.
1943-1947 Backhuysen Staat Der Nederlanden beheer bij N.V.Petroleum Mij. La Corona.
1947-1947 Backhuysen N.V. Petroleum Mij. La Corona.
1947-1955 Chama N.V. Petroleum Mij. La Corona.
1955-1955 Chama Shell Tankers N.V.
1955-1959 Anastasia Derna Compania de Navigation .SA. Liberia.
Op 09-09-‘59 aanvang sloop te Savona, Italie.


18) Felipes 1950 (roepnaam PEBL) Diensttijd 1950-1960
Bouwer : Crown S.B. Sunderland (bouwnummer 230)
Tonnage : 3.052 brt., 1.544 nto. en 3.345 dwt.
L X B : 100,89 X 14,03 mt.
Machines : Hawtorn-Leslie 6 cil. van 1.500 pk. snelheid 9,5 knopen.
In maart 1950 in dienst gesteld.
1950-1956 Felipes N.I.T.M.
1956-1958 Felipes Shell Tankers N.V.
1958-1964 Felipes Shell Tankers Ltd. London. (roepnaam GMBU)
In december ’64 gesloopt te Singapore.


De aansluiting op deze periode betreffende de Shell tankervloot vindt u in de artikelen over o.a. de C-en K-schepen.

Reakties op dit of andere artikelen zijn van harte welkom op e-mailadres t.j.los@12move.nl

Koos Los